Apărute ca alternative mult mai ieftine la autoturismele electrice, noile biciclete electrice pot lua și ele foc, ba chiar mai des și cu urmări cel puțin la fel de grave.
Spre deosebire de o mașină electrică, bicicleta electrică o poți lua cu tine în apartament, repara și întreține în regie proprie, cu costuri minime și fără complicații cu tot felul de reglementări stricte. Până la un punct asta nu reprezintă neapărat o problemă, hardware-ul livrat de producător, de la trenul de rulare până la acumulatori, fiind bine testat și în general foarte sigur. Neplăcerile apar abia atunci când, motivați de dorința de a face și mai multă economie, navetiștii și micii vânzători care adună foarte mulți kilometri cu aceste vehicule decid să evite tarifele mari cerute la înlocuirea acumulatorilor uzați, achiziționând în schimb acumulatori recondiționați sau „compatibili”, procurați din surse nu tocmai de încredere precum Aliexpress. În lipsa unei mai bune cunoașteri a riscurilor implicate, căutările după reparații cât mai ieftine sunt extinse și la alte accesorii foarte importante, precum adaptorul de alimentare.
Iar ca rețeta pentru dezastru să fie completă, cei mai mulți proprietari de biciclete electrice rezolvă problema încărcării din confortul propriei locuințe, cuplând adaptorul AC la vehiculul parcat chiar lângă ușa de acces în apartament, eventual, înainte de culcare. Lăsat peste noapte la încărcat, acumulatorul poate oricând să ofere „surprize” neplăcute. Iar dacă adaptorul AC nu este tocmai compatibil cu acumulatorul respectiv (voltaj prea mare), sau acumulatorul a fost „reparat” necorespunzător (ex. prin șuntarea unui grup de celule defecte), atunci riscul de accidente crește în mod exponențial.
Fără noxe sau benzină mirositoare, bicicletele electrice pot fi ușor confundate cu alternativele bazate exclusiv pe pedalare manuală, proprietarii acestora nerealizând faptul că autonomia ce poate atinge mai multe zeci de kilometri implică multă energie potențială înmagazinată în acumulatori. Eliberată brusc și necontrolat, cum ar fi prin combustia spontană a electrolitului păstrat în cele câteva zeci de celule Li-Ion, toată această energie poate transforma o bicicletă electrică într-o torță imposibil de stins, emanând gaze toxice și flăcări atât de mari încât evacuarea acumulatorului sau a bicicletei în afara locuinței devin practic imposibile.
Încercând să adreseze problema, proprietarii ansamblurilor de locuințe oferite spre închiriere în orașul New York au încercat să interzică aducerea bicicletelor în apartament, sau chiar în perimetrul imobilului. Măsura a fost însă abandonată după ce inițiativa a stârnit o mică revoltă în rândul numeroșilor chiriași care depind de această metodă de transport pentru navetă sau chiar veniturile zilnice. Alternativ, autoritățile încearcă acum să interzică vânzarea de acumulatori second-hand sau recondiționați pe întreg teritoriul statului New York. Totodată, sunt promovate în mod insistent reguli de bună practică pentru deținătorii de biciclete electrice, spre exemplu, descurajând încărcarea peste noapte sau nesupravegheată a acumulatorilor. Un alt plan vizează amenajarea de hub-uri dedicate pentru încărcarea de biciclete electrice, care să mute pericolul într-un spațiu atent supravegheat și controlat. Problema este că majoritatea celor care depind de aceste vehicule le folosesc pe tot parcursul zilei și nu sunt deloc motivați să aștepte 6-8 ore cât durează încărcarea acumulatorului, înainte de a pleca acasă.