Rolls-Royce și easyJet au testat cu succes primul turbopropulsor alimentat cu hidrogen.
Adoptarea acestor motoare ar putea reduce semnificativ emisiile de dioxid de carbon ale industriei aviatice, care reprezintă aproximativ 2,1% din emisiile totale produse de activitățile umane la nivel global.
Este greu să produci avioane eco, deoarece modelele electrice sunt greu de dezvoltat și au autonomie redusă. De aceea, hidrogenul este considerat combustibilul viitorului în acest domeniu.
Turbopropulsorul pe hidrogen a fost testat la nivel terestru, potrivit unui comunicat al Rolls-Royce. Atunci când acest gaz este ars în atmosferă sunt eliberați vapori de apă, în loc de dioxid de carbon. Însă, deocamdată, producerea combustibilului la scară largă este o activitate poluantă. Noi tehnologii, precum panourile solare producătoare de hidrogen, ar putea fi o soluție la această problemă.
Citește și: Primul cargobot propulsat parțial de vele a încheiat primul său voiaj cu succes
Cele două companii au convertit un motor de avion Rolls-Royce AE 2100-A în turbopropulsor pe hidrogen. Testele au fost efectuate în Marea Britanie, iar combustibilul a fost produs de European Marine Energy Centre în Orkney Islands. Deoarece a fost obținut folosind energie provenită de la turbine eoliene și valuri, acesta este considerat hidrogen verde.
Din păcate, însă, momentan cantitatea de hidrogen verde disponibilă este redusă, deoarece costurile de producție sunt foarte mari. Din fericire, administrația Biden a început să investească masiv în producția acestui combustibil.
Majoritatea stocurilor de hidrogen disponibile astăzi au fost produse prin arderea de gaz natural, o activitate care poluează masiv aerul.
Pentru a putea folosi hidrogen, avioanele vor trebui să încorporeze rezervoare mai mari, potrivit Air Transport Association. De exemplu, un Boeing 747 ar avea nevoie de 1 milion de litri de hidrogen pentru a acoperi aceeași distanță pe care ar parcurge-o cu 250.000 de litri de kerosen.
De aceea, inițial hidrogenul verde va fi folosit pentru zboruri scurte. Avioane pe hidrogen cu o autonomie de până la 3.000 de km vor apărea abia în 2035, potrivit unui studiu comandat de UE.
Pentru easyJet situația nu este complicată, deoarece acoperă în mare parte rute scurte. Pentru Rolls-Royce, care produce motoare pentru 400 de clienți, noul motor este un pas uriaș înainte.
Foto: Flickr / Rolls-Royce plc