Potrivit celui mai recent studiu publicat de IDC, livrările globale de PC-uri au scăzut cu 28,1% de la an la an în trimestrul Q4-2022, atingând 67.2 milioane de unități. Reflectând recesiunea economică globală în plină amplificare, pentru trimestrele Q2 și Q3 au fost consemnate scăderi 11.1% și 15.5%. La nivelul întregului an 2022, vânzările de PC-uri au scăzut în medie cu 15.6% față de anul anterior.
Nu chiar neașteptată, prăbușirea vânzărilor de PC-uri a apărut pe fondul cererii mai reduse din partea clienților business și a consumatorilor retail, motivată în primul rând de inflația globală care a redus veniturile disponibile pentru cheltuieli neesențiale. Chiar dacă majoritatea problemelor legate de deficitul de componente au fost remediate, producătorii de echipamente încă au încă o perspectivă foarte negativă pentru prima parte a anului 2023.
Nici promoțiile derulate de unii furnizori, nici lansarea unor noi generații de componente (ex noi procesoare AMD și Intel) nu au ajutat prea mult, consumatorii preferând fie să rămână cu echipamentele actuale, sau să se îndrepte către soluții mai de buget, cum ar fi achiziționarea de hardware de pe piața second-hand.
Vestea bună este că după scăderea consemnată până acum, vânzările de PC-uri încă se află la un nivel mai ridicat decât în perioada pre-pandemie, problema fiind mai degrabă una de percepție distorsionată a pieței, rămasă după o perioadă de creștere nesustenabilă. Tot specialiștii IDC susțin și vă piața de PC-uri va reveni începând cu anul viitor, cu noi oportunități apărând încă din cursul acestui an.
Sfidând tendința generală de contracție a pieței, Lenovo a reușit să-și păstreze cota de piața de 23% raportată și anul trecut, livrând aproximativ 15.5 milioane de PC-uri. Pe locul doi, HP raportează o scădere de 29% a vânzărilor, în timp de ce pe locul 3 Dell raportează o prăbușire de 37%. Deși se poziționează doar pe locul 4, Apple este singurul jucător din piața de PC-uri care consemnează o scădere neglijabilă a vânzărilor, de doar 2.1% față de anul 2021.