Deținător al celei mai profitabile platforme de reclame online, Google este direct interesat să pună capăt extensiilor de tip Ad-Block, gigantul american creând pentru asta Manifest V3, un nou format de extensii Chrome ce ar trebui să „dezarmeze” extensiile Chrome folosite pentru blocarea reclamelor.
Direct motivat să „vândă” utilizatorilor cât mai multe reclame prin platforme precum Google Ads, preferabil în timp ce colectează cât mai multe date despre aceștia, Google/Alphabet caută de ani buni să modifice sistemul de extensii Chrome astfel încât să dezarmeze acele soluții folosite pentru blocarea reclamelor și protejarea intimității.
Noul format de extensii Chrome, denumit Manifest V3, trebuia să fi intrat pe ”canalul stabil” începând cu luna ianuarie 2021, încât extensiile precum popularul AdBlock să rămână dor o amintire pentru utilizatorii oricărui web browser dezvoltat pentru a folosi colecția de extensii Chrome.
Sfidând orice așteptări, Chrome încă folosește sistemul mai vechi și mai puternic, Manifest V2. Primii pași decisivi către îndepărtarea Manifest V2 trebuiau să înceapă în ianuarie 2023, însă din nou, Google spune că amână tranziția obligatorie la Manifest V3 și că nu va anunța un nou calendar pentru retragerea suportului V2 gata până cel puțin în luna martie.
Prins într-o competiție pentru supraviețuire cu rivalul Google, dezvoltatorul Firefox nu s-a sfiit să anunțe din timp că va păstra suportul pentru actuala colecție de extensii Chrome, chiar dacă acestea nu vor mai fi compatibile cu browser-ul Google. Ducând strategia și mai departe, Mozilla anunță că a găsit o modalitate de a păstra funcționalitatea extensiilor de tip Ad-Block, chiar și după tranziția la noul format Manifest V3. Deocamdată, putem doar presupune că limitarea este una găsită la browser-ul Chrome, pe care Firefox o va putea ocoli fără încălca în mod direct cerințele Google pentru extensiile V3.
Aparent, metoda găsită de Mozilla se bazează pe exploatarea unor funcții de securitate special lăsate de Google, ceea ce ar putea afecta performanța respectivelor extensii. Momentan, tot ce putem spera este ca și alți dezvoltatori care folosesc motorul Chromium să acceseze „portițele” evidențiate de Mozilla, obligând Google să accepte noi concesii care să evite penalizări de performanță prea agresivă pentru viitoarele extensii Chrome.