Uniunea Europeană va face o concesie pentru a permite vânzarea de vehicule cu ardere internă după anul 2035, la presiunile Germaniei. Noul regulament va permite vânzarea acestor vehicule doar dacă funcționează pe combustibil sintetic, ceva ce încă nu există decât în stadiu de proiect în 2023. Aceste concesii au fost criticate însă de Greenpeace.
Frans Timmermans, vice președintele European Green Deal, a anunțat pe Twitter că s-a ajuns la o înțelegere cu Germania pentru utilizarea „e-fuel” în mașini după 2035:
„Am ajuns la o înțelgere cu Germania pentru utilizarea de e-combustibili în mașini. Vom lucra acum la adoptarea standardelor de emisii CO2 pentru mașini de acest gen cât mai repede posibil”, a scris Timmermans.
We have found an agreement with Germany on the future use of efuels in cars.
We will work now on getting the CO2-standards for cars regulation adopted as soon as possible, and the Commission will follow-up swiftly with the necessary legal steps to implement recital 11.
— Frans Timmermans (@TimmermansEU) March 25, 2023
Greenpeace spune însă că această concesie dăunează Europei:
„Acest compromis leneș subminează protecția climatului în transport și dăunează Europei”, a declarat organizația.
Problema cu combustibilii alternativi sintetici este faptul că producția lor consumă foarte multe resurse, cel puțin în prezent. Consumul acestor combustibili este însă aproape la fel de poluant precum combustibilul fosil, dacă motorul nu folosește filtre care să capteze aceste noxe înainte de a fi evacuate în aer.
O altă problemă cu combustibilul sintetic ar fi faptul că va crește costurile de transport pe termen lung și că va scădea numărul de vânzări pe piața de mașini electrice, fără să reducă poluarea.
O estimare ar fi că până în 2050, vor fi vândute cu 46 de milioane mai puține mașini electrice în cazul în care vor fi disponibile pe piață și mașini cu combustibil sintetic. Cât despre preț, estimările spun că în 2030, un șofer care conduce o mașină cu combustibil sintetic va plăti, în medie, cu 782 euro mai mult pe combustibil în fiecare an, față de cei care alimentează în prezent cu petrol. Momentan nu există companii care produc combustibili sintetici la scară largă.
sursa: Engadget