Mașinile electrice s-au concentrat în ultimii ani pe înlocuirea motoarelor cu ardere internă, însă au păstrat multe dintre elementele care compun o mașină modernă în mare parte neschimbată. În afară de design-ul ceva mai ieșit din comun al anumitor modele, mașinile electrice nu sunt foarte diferite în execuție față de mașinile tradiționale. Polestar 4 încearcă însă ceva diferit: renunță la lunetă.
Polestar 4 este, așa cum sugerează și numele, cel de-al patrulea model al brand-ului de mașini Polestar, un brand secundar de la Geely, realizat în mare parte cu ajutorul Volvo. Ideea eliminării lunetei nu este tocmai nouă, întrucât brandul Polestar a mai cochetat cu aceasta atunci când a prezentat conceptul Polestar Precept, dar modelul 4 este primul care adoptă această filosofie de design.
Practic, haionul mașinii este realizat din metal, cu doar o mică fâșie de sticlă în partea de sus. În centrul acestui geam care pare implementat doar pentru a aduce puțină lumină pe bancheta din spate, este amplasată o cameră video, care va fi folosită alături de un display amplasat pe parbriz, în forma unei oglinzi retrovizoare, pentru a asigura vizibilitate în spatele mașinii. Nici acest concept nu este tocmai nou, întrucât alte mașini au înlocuit anterior oglinzile laterale cu camere video.
Inclusiv primele concepte de Cybertruck și Tesla Roadster sugerau că vor folosi o astfel de soluție. În total, mașina este echipată cu 12 camere și 12 senzori cu ultrasunete, pentru funcții de condus asistat, asistență la parcare și alte funcții de siguranță. Inclusiv volanul are funcții de monitorizare a mâinilor și există și o cameră interioară care verifică dacă șoferul este atent, cu urmărire a ochilor și mișcărilor capului.
În afară de design-ul neobișnuit fără lunetă, Polestar 4 este o mașină din gama SUV-urilor de dimensiuni medii destul de „normală”. Are un design cu patru uși, un interior simplu, cu un display central care va asigura controlul tuturor funcțiilor mașinii, alături de un alt display pentru zona de deasupra volanului, iar scaunele vor fi acoperite cu piele și inserții dintr-un material textil realizat PET-uri reciclate și alte materiale moderne.
Ecranul de 15,4” va rula Android Automotive OS, care va integra Gogole Assistant, Google Maps și întregul Play Store. Ecranul de deasupra volanului are 10.4”, iar un heads up display de 14,7” poate fi proiectat pe parbriz. Acesta din urmă include și un mod de zăpadă, care schimbă contrastul elementelor de pe ecran pentru a fi vizibile și în astfel de condiții de drum.
Așa cum este de așteptat pentru o mașină premium, aceasta va integra și un sistem audio de top, cu 12 difuzoare și putere de 1.400 W. Acestea sunt însă doar în varianta de bază, întrucât pachetele opționale pot adăuga și alte difuzoare în tetiere, în timp ce alte pachete adaugă și plafon electrocromic, pentru a-l putea face transparent sau opac, fiind realizat din sticlă, extra opțiuni de iluminare în interior, masak în scaune, opțiuni de asistență la condus și multe altele.
Atunci când vine vorba însă de performanță și autonomie, Polestar 4 stă foarte bine și este un model chiar competitiv cu alternativele deja stabilite în piață. Modelul single-motor va oferi 272 de cai putere, însă modelul de top cu două motoare va sigura 544 cai putere și 0-100km/h în doar 3,8 secunde. Modelul cu un singur motor (tracțiune spate) va fi însă cel care va oferi cea mai bună autonomie: aproximativ 480 km (300 mile). Acestea sunt estimări EPA. Nu există estimări pentru modelul dual-motor, însă acesta va putea deconecta motorul din față pentru a îmbunătăți autonomia, la nevoie. Bateria are 102 kWh pe ambele modele „long range”.
Încărcarea se face până la putere de 200 kW, deci vei putea alimenta complet mașina în jumătate de oră. Există și suport pentru încărcare la priză AC de 22 kW. Polestar 4 în echipare dual motor va fi echipată și cu o pompă de căldură, care va ajuta în sezoanele reci să încălzească rapid motoarele pentru performanță îmbunătățită.
Prețul pornește de pe la 60.000 de dolari americani, însă prețul exact nu a fost comunicat încă. Mașina va ajunge pe piață în 2024, și vom afla cu siguranță detalii extra mai aproape de acel moment.
sursa: Slashgear