Motivat de temerile experților militari, cum că echipele convenționale de analiști nu vor putea face față complexității unui câmp de bătălie modern, proiectul demarat de armata SUA vizează dezvoltarea unui sistem de inteligență artificială în măsură monitorizeze și prezică în timp real acțiunile inamicului. Conectat la mult mai multe surse de informații decât ar putea cuprinde vreodată responsabilii unui centru de comandă de tip convențional, AI-ul va putea prezice acțiunile inamice înainte ca acesta să facă vreo mișcare, acordând propriilor forțe armate un avans de la câteva minute la câteva ore pentru pregătirea unei riposte.
Iar cu AI-ul și VR-ul sunt deja la un stadiu foarte avansat, astfel de predicții vor putea vi vizualizate în timp real pe echivalentul modern al hărților de bătălie folosite în războaiele din secolul trecut, dar reprezentate tridimensional și cu multiple selecții de informații actualizate în timp real.
Importanța colectării de informații despre inamic și anticiparea următoarei mișcări a fost demonstrată deja în conflictul din Ucraina, asistența oferită de Statele Unite schimbând cursul războiului în defavoarea părții agresoare.
Printre cerințele enumerate se numără și abilitatea ca software-ul relevant să poată rula și de pe un laptop obișnuit, oferind factorilor de decizie posibilitatea de a vizualiza situația de pe front chiar și din tranșee, atât timp cât pot accesa acest serviciu printr-o conexiune securizată la internet.
Armata SUA prevede un câmp de luptă „hiperactiv” plin de „robotică și sisteme autonome, muniții inteligente care-și pot găsi singure ținta, mii de entități semi-autonome, armane inteligente cu rază scurtă de acțiune, echipamente pentru diversiuni și bruiaj, echipe mixte formate din soldați și aparate de luptă autonome. Toate acestea nu pot fi urmărite decât cu ajutorul unui AI puternic și conectat la toate sursele posibile de informații.
Desigur, de aici putem anticipa și următoarea fază a războiului, cea în care AI-ul însuși devine o armă, de folosit pentru copleșirea părții adverse cu atacuri informatice simultane, vizând compromiterea oricărui element de infrastructură, militar sau de comunicații.