Apărută ca un răspuns grăbit pentru TikTok din partea Google, YouTube Shorts a reușit cu greu să iasă din anonimat, abia după ce YouTube a ademenit vedetele platformei cu opțiuni de monetizare foarte ușor accesibile. Cum ar fi inserarea aproape oriunde a link-urilor promoționale.
În mod absolut predictibil, regulile prea mult relaxate din partea YouTube au dus la abuzuri, clipurile Shorts fiind transformate în reclame ad-hoc, cu invitație pentru folosirea link-ului inclus la secțiunea comentarii.
Între timp, YouTube Shorts pare să fi depășit etapa de creștere „cu orice preț”, administratorul platformei fiind acum nevoit să închidă portițele lăsate doritorilor de promovare gratis. Problema este că „scăpările” au fost exploatate fără rezerve și de către obișnuiții autori SPAM, cât și de escroci care și-au accelerat astfel schemele gândite pentru atragerea cumpărătorilor creduli. Nu a fost de ajutor nici faptul că Google nu a impus limite stricte privind folosirea respectivelor link-uri, acestea putând deservi la fel de ușor comercializarea a diverse bunuri, cât și livrarea de servicii online, cum ar fi conținut premium realizat după modelul OnlyFans.
Pe lângă linkuri, YouTube lucrează la reducerea numărului de conturi folosite pentru falsificarea identității , îmbunătățind strategiile folosite și în trecut pentru controlarea abuzurilor pe platformă. Potrivit statisticilor proprii, YouTube a eliminat cu peste 35% mai multe conturi în trimestrul Q3-2023, comparativ cu Q1-2022 (deși nu este clar dacă acest lucru se datorează politicilor mai bune sau pur și simplu mai multor conturi false).