Este timpul să vorbim despre cum a arătat anul 2023 pe piața telefoanelor mobile și care au fost producătorii cu cea mai mare cotă de piață. Cine a scăzut, cine a urcat și cine a stagnat în clasamente?
Piața telefoanelor mobile este una foarte disputată în întreaga lume, nu doar în România. Ultimii ani au adus game de smartphone-uri tot mai competitive, ceea ce a sporit concurența, în special în segmentele telefoanelor de buget și mid-range.
În România, Samsung rămâne producătorul cu cea mai mare cotă de piață, înregistrând o prezență de 34%. Cu toate acestea, compania a vândut cu 29% mai puține unități decât în 2022. Astfel, pe locul 2 s-a clasat Xiaomi, cu 20% cotă de piață, dar cu o creștere substanțială, de 30% față de anul precedent.
Apple s-a clasat pe locul al treilea în clasamentul anului 2023, cu o cotă de piață de 15%. Vânzările au rămas constante, fiind doar cu 1% mai mici decât în 2022. Lenovo, companie ce deține brandul Motorola, are o cotă de piață de 11% și se clasează pe locul 4, în timp ce Oppo a scăzut pe poziția a cincea a clasamentului.
Cele mai mari creșteri anuale au fost înregistrate de Xiaomi și Motorola (Lenovo) cu 30%, respectiv 38%. Recent, Xiaomi a prezentat, la nivel local, seria Redmi Note 13, ce include cinci noi dispozitive ce extind gama producătorului: Redmi Note 13 Pro+ 5G, Redmi Note 13 Pro 5G, Redmi Note 13 Pro, Redmi Note 13 5G și Redmi Note 13.
Practicile referitoare la prețurile practicate de marile companii de retail din România, pentru a-și rotunji veniturile, au ajuns în atenția Consiliului Concurenței, care a decis amendarea companiilor găsite vinovate. Deși Consiliul Concurenței nu a specificat despre ce produse este vorba, includerea companiei SEROM (Samsung România) pe lista numelor amendate ne dă un indiciu.
Astfel, potrivit comunicatului oficial, „Consiliul Concurenţei a sancționat companiile SEROM, Dante International S.A., Altex România S.R.L. și Flanco Retail S.A cu 123 milioane lei pentru participarea la o înțelegere anticoncurențială pe piața comercializării televizoarelor și telefoanelor mobile, în perioada 2019-2021.”
Amenzile au fost aplicate după cum urmează: SEROM – 75.441.655 lei, Dante Internațional – 20.311.427 lei, Altex România – 21.376.113 lei și Flanco Retail, cu 6.223.580 lei.
„Înțelegerea anticoncurențială a constat în fixarea prețurilor de revânzare a unor produse de către SEROM și fiecare din partenerii săi comerciali, respectiv Altex, Dante și Flanco, ceea ce a condus la limitarea capacității celor trei comercianți cu amănuntul de a-și stabili independent prețurile de revânzare. Astfel, a fost restricționată concurența la nivelul comerțului cu amănuntul, având efect asupra consumatorilor, care au plătit prețuri mai mari pentru anumite tipuri de televizoare și telefoane mobile. Televizoarele și telefoanele mobile reprezintă unele dintre cele mai importante produse electronice și de comunicații”, se mai arată în comunicatul emis de Consiliul Concurenței.