Un nou record a fost anunțat pentru valoarea tranzacțiilor totale din comerțul online în cursul anului 2024. Nivelul estimat la 11,7 miliarde de euro reprezintă 3,4% din PIB, ceea ce demonstrează că mediul e-commerce are o contribuție semnificativă în economia țării noastre. În Europa de Est, România este întrecută la acest capitol al vânzărilor online doar de Polonia și Cehia, campioane ale regiunii.
„Dezvoltarea comerțului electronic reflectă adaptabilitatea întreprinderilor și interesul tot mai mare al consumatorilor pentru soluții digitale. Aderarea României la Spațiul Schengen în 2025 va crea noi oportunități, accelerând livrările transfrontaliere și accesul la piețele europene”, a declarat Cristian Pelivan, director executiv al Asociației Române a Magazinelor Online (ARMO).
Cele mai recente date indică faptul că aproape 3 din 4 utilizatori de internet din țara noastră au realizat achiziții în mediul virtual în cursul anului 2024. Comparând mediul urban cu cel rural, se observă o scădere a diferențelor de consum, ceea ce poate fi considerat de bun augur pentru dezvoltarea societății românești. Astfel, în sate și comune, ponderea cumpărătorilor online a urcat la 67,3% (cu un plus de 5,9% față de anul anterior), reducându-se diferența față de situația consemnată în orașe, unde 77,1% dintre utilizatorii de internet au plasat cel puțin o comandă online (un plus de 3,4% și la acest capitol).
Trendul pozitiv al numărului de români care fac cumpărături în mediul online este susținut de mai mulți factori, printre care se evidențiază creșterea veniturilor populației și accesul la tehnologie tot mai performantă. Potrivit celor mai recente date, 88,6% dintre gospodăriile din România sunt conectate în acest moment la internet – un avans de 2,9 puncte procentuale la nivel de 12 luni.
De altfel, accesul la conexiuni de mare viteză (fixe și mobile) este o prioritate la nivelul Uniunii Europene, pentru toți cetățenii țărilor membre. În condițiile în care chiar instituțiile statului sunt în plin proces de digitalizare, este esențial ca fiecare persoană să poată folosi internetul de acasă și nu numai, în condiții de calitate ridicată.
Ascensiunea e-commerce demonstrează interesul tot mai mare al oamenilor pentru mediul online, unde își mută o parte tot mai mare din activitățile curente de zi cu zi. Tendința se observă și în alte domenii, mai ales în sectorul de divertisment. Audiențele TV au scăzut considerabil față de anii anteriori, în schimb a crescut puternic utilizarea platformelor de video streaming cu filme și seriale, precum și a rețelelor de social media și a website-urilor cu diverse tipuri de conținut.
Același trend este evident și în cazul altor nișe de divertisment, precum cel al jocurilor de cazinou. Zeci de platforme licențiate activează în prezent pe piața de online casino din România, oferind publicului resurse variate – sloturi, blackjack, baccarat, ruletă, bingo, poker.
Atunci când fac shopping pe internet, românii sunt interesați de diverse categorii de produse, dar proporția cumpărăturilor online este diferită față de cea offline, raportându-ne la segmentele de retail.
Conform Institutului Național de Statistică, cele mai populare categorii de produse și servicii achiziționate online în 2024 sunt: îmbrăcăminte, încălțăminte și accesori, livrări de la restaurante și catering, produse cosmetice și de îngrijire personală – 34, articole sportive, electrocasnice și electronice, medicamente și suplimente alimentare.
„Sectorul comerțului electronic a creat noi oportunități de angajare și sprijină creșterea sectoarelor conexe. Prin ecosistemul dezvoltat în ultimii ani, comerțul electronic este responsabil pentru mai mult de o treime din traficul de curierat și are impact pozitiv asupra unor servicii precum logistică, fullfilment sau marketing online”, se arată în analiza realizată de ARMO.