Dacă aveai impresia că Google are liber de sărbători, te-ai înşelat. Google munceşte inclusiv de Paşte, precum jucătorii de fotbal din campionatul englez. De data aceasta, Google a pus la cale o facilitate, numită Similar Images, care te ajută să găseşti imagini asemănătoare.
Similar Images este de fapt un experiment care face parte din laboratorul unde Google testează cu spor diverse formule. Deşi nou-născut, acest experiment dovedeşte că are potenţialul de a deveni, pe viitor, o funcţie de bază a căutărilor de imagini pe Google.
Principiul de la care s-a plecat
Pentru a avea succes, o funcţie (produs, serviciu etc) trebuie să vină în întâmpinarea unei nevoi, şi să o satisfacă, aşa cum scrie în primele pagini ale manualului de economie. În acest caz, presupusa nevoie este găsirea imaginilor. Mai bine spus, rafinarea automată a căutărilor, pe criteriul similitudinii, astfel încât utilizatorul să poată găsi rapid imaginea căutată.
Similar Images, funcţia, constă într-un link, Similar Images, plasat sub imaginile care au rezultat în urma căutărilor. Dând click pe acel link, Google îţi va afişa imaginile care (crede el că) sunt asemănătoare.
În practică
Să presupunem că ai nevoie de o imagine cu un jaguar (animal). Intri pe Similar Images şi cauţi după cuvântul jaguar. Imaginile rezultate vor fi atât cu animalul jaguar, cât şi cu maşina cu acelaşi nume. Dând click pe link-ul Similar Images de sub o imagine cu un animal jaguar, Google îţi va afişa imaginile considerate de el ca fiind asemănătoare.
Algoritmul folosit pentru filtrarea imaginilor similare pare să fie foarte bun. Principalul criteriu de filtrare îl constituie informaţiile meta (numele fişierului, descrierea etc). De exemplu, căutând după Nokia Aeon şi dănd click pe link-ul Similar Images vor fi afişate doar imagini cu dispozitivul respectiv. Dacă telefonul din imagine era verde, vor fi afişate mai întâi imaginile cu telefonul verde, iar apoi vor apărea şi celelalte versiuni. Cu alte cuvinte, funcţia Similar Images ştie că în toate imaginile este Nokia Aeon şi ştie să facă şi distincţie între telefoanele verzi şi cele de alte culori etc.
Judecând după exemplele de mai sus s-ar putea spune că noua facilitate funcţionează foarte bine şi că algoritmii secreţi preparaţi de Google dau rezultatul scontat. Totuşi, Similar Images mai da şi rateuri, în fond este doar un experiment deocamdată. Uneori, imaginile afişate nu sunt deloc similare.
Similar Images se bazează foarte mult pe descrierile pe care cei ce pun poze pe site-uri le trec, de aici şi rateurile pe care le mai dă această funcţie. De asemenea, nu toate imaginile sunt însoţite de link-ul Similar Images. Probabil robotul de indexare imagini al celor de la Google mai are de muncă.
Similar Images este o funcţie care va deveni esenţială pentru cei care caută imagini cu Google. Chiar şi cu micile scăpări, Similar Images se dovedeşte de folos. Cu siguranţă va deveni şi mai bună pe viitor.