Aflu dintr-un studiu al pieţei bunurilor de folosinţă îndelungată că românii au cheltuit în primele luni ale lui 2009 cu o treime mai puţin pe electronice, faţă de perioada similară din 2008. O fi criza! Apoi descopăr şi ceva de bine, cel puţin pentru cei activi în domeniul web. Zic americanii că recesiunea e moment prielnic pentru afaceri în online. Ceea ce pare a se confirma şi pe la noi prin ţărişoară, unde creşte numărul de campanii de advertising în spaţiul virtual. Iar asta se poate traduce într-o impulsionare a business-urilor cu sufix .ro.
Aşadar, firma de cercetare GfK TEMAX a monitorizat evoluţia (mai precis involuţia) vânzărilor de produse de folosinţă îndelungată în România pe primele trei luni din 2009. Între aceste "bunuri" le includem şi pe cele ne plac nouă: computere, TV-uri, telefoane şi alte gadgeturi. Rezultatele, publicate săptămâna aceasta, sunt negative pe toate segmentele analizate de GfK: consumer electronics, foto, electrocasnice mici şi mari, IT, telecomunicaţii, echipamente office.
Comparativ cu perioada similară din 2008, în primele trei luni ale acestui an vânzările totale au scăzut cu 33,4% la 356 milioane euro. Pe categorii, avem aşa:
Nu ştiu în ce măsură scăderile sunt provocate de atotputernica criză ori mai degrabă de o saturare periodică a nevoii de achiziţii pentru unele tipuri de bunuri dintre cele expuse. De altfel, graficul GfK care indică evoluţia vânzărilor din 2007 până în primăvara lui 2009, nu-mi pare atât de relevant deocamdată încât să acuz recesiunea pentru temperarea consumului. În fapt, maximul de vânzări în ultimii doi ani s-a înregistrat în iarna lui 2007 şi nu la finele lui 2008 – atunci când majoritatea românilor nu erau încă asaltaţi cu informaţii traumatizante privind situaţia financiară din ţară (politicienii încă se lăudau că ţara noastră-i cea mai tare din parcarea creşterilor economice la nivel mondial).
Magazinele online – câştiguri mai mari în vremuri tulburi
Rămânem tot pe analize de piaţă, dar ne mutăm pe domeniul afacerilor în online, peste ocean unde recesiunea este mult mai oficială decât la noi. La ei, retailul online chiar funcţionează şi este examinat printr-un studiu recent al Forester Research la comanda Shop.org – divizia de vânzări via Internet a National Trade Federation. Studiul desfăşurat în luna februarie s-a concentrat pe 117 retaileri online.
Potrivit analizei, criza în SUA împinge magazinele online spre tăierea costurilor de promovare prin sistemul tradiţional de advertising şi valorificarea unor sume considerabil mai mici pe publicitatea în mediul virtual, de altfel mai ieftină. Ca unelte de promovare online sunt vizate email-ul şi site-urile de socializare ca Facebook.com sau Twitter în care retailerii văd o mare oportunitate.
Reprezentaţii de vânzări ai magazinelor implicate în studiu sunt de părere că momentul acesta, al crizei, este mult mai adecvat vânzărilor intermediate de WWW comparativ cu cele prin magazinele clasice, dar sunt de-acord că ambele categorii se supun încercărilor actuale.
Dintre retailerii analizaţi, 30% au în vedere reducerea investiţiilor pe operaţiunile web în acest an, 24% dimpotrivă – le vor majora, iar 46% nu vor modifica bugetele planificate.
90% dintre retaileri consideră marketingul prin e-mail ca prioritar, un număr semnificativ intenţionând să folosească acest mediu de comunicare online într-un mod mai inteligent, ţintit pe preferinţele declarate ale consumatorului (ori pe baza datelor ce includ cumpărăturile anterioare ale acestuia), fără să-l streseze cu mesaje interpretabile ca spam.
Ca tendinţă, unele magazine mari precum Wal-Mart explorează potenţialul de promovare al blogurilor, dar şi al uneltelor web de socializare, în ideea eficientizării impactului produselor comercializate asupra internauţilor. Vorbim despre angajarea blogerilor pentru testarea şi descrierea de produse pe blogurile lor – ceea ce deja se petrece deja şi pe la noi (LG Electronics desfăşoară de câteva luni diverse campanii de advertising prin intermediul blogerilor români).
Previziunile Forrester de la începutul acestui an sunt optimiste (în contextul crizei) pentru retailul online din SUA, aflat în ultimii ani într-o creştere nespectaculoasă; de pildă de 13% în 2008 vs. 2007. Pentru 2009 se dă o creştere de 11% faţă de 2008 la circa 156 miliarde USD. După o creştere ceva mai mare în 2010 de 13%, Forrester Research se aşteaptă la temperări în 2011, 2012 şi 2013 (10%, 9% şi respectiv 8%).
Criza financiară, potenţială prietenă a lui ".ro"
Dacă tot am adus vorba despre publicitate online, hai să vedem ce se petrece şi în ograda noastră. Cum de ce? Păi, dacă se pompează mai mulţi bani pentru campanii de advertising pe net, sunt avantajaţi deţinătorii de site-uri de conţinut (inclusiv blogerii); plus că e un indicator al mutării atenţiei publicului pe net – fapt benefic în mod implicit pentru orice tip de business derulat ori prezent pasiv în mediul online.
În acest sens avem un raport (cu caracter confidenţial în varianta sa integrală) încropit de Intact Interactive, care se referă la activitatea de advertising online în primele 3 luni ale anului. Raportul indică o creştere a numărului de campanii publicitare online de la 72 în ianuarie 2009 la 143 în martie, lună ce marchează o dezgheţare a pieţei – se explică în studiu. Cei mai active campanii publicitare pe net în România ţin de domeniile financiar, auto şi telecomunicaţii. Datele se bazează pe monitorizarea campaniilor de advertising derulate de cele mai importante companii din online-ul autohton (MediaPro Interactiv, Netbridge, ARBO, InternetCorp, F5X s.a.m.d.).