Monopolul este o situaţie extrem de păguboasă în orice industrie
şi în orice domeniu. Inclusiv IT. Istoria ne oferă destule exemple
în care poziţia dominantă a unei companii şi uciderea concurenţei
au dus la stagnare.
Monopolul este păgubos. Punct. Nu este mai bun dacă e deţinut de
X sau Y. Monopolul Google nu este mai bun decât monopolul
Microsoft. Monopolul prin definiţie e o situaţie în care piaţa este
dominată şi determinată de un singur producător. Lipsa concurenţei
afectează ritmul inovării şi lasă utilizatorul fără opţiuni.
Monopolul Microsoft
Să luăm Microsoft ca exemplu. Cu excepţia celor foarte tineri,
pentru noi ceilalţi este de notorietate războiul incorect dintre
Internet Explorer şi Netscape. Microsoft a ucis Netscape, a
acaparat peste 90% din piaţă şi nu a mai avut nici un imbold pentru
a aduce inovaţii. Din această cauză, atât browserele, cât şi
tehnologiile Web au stagnat. Din această cauză încă mai
există utilizatori care folosesc Internet Explorer 6.
Microsoft mai e vinovată de un alt monopol. Cel al sistemelor de
operare. Neavând nici un concurent serios, Microsoft duce o luptă
solitară în care singurul imbold este dat de vânzarea versiunilor
noi iar concurenţii sunt diferitele versiuni de Windows. Cine ştie
unde am fi fost astăzi dacă Microsoft ar fi avut unul sau chiar doi
concurenţi cu care să ducă o luptă echilibrată?
Chiar dacă s-a extins şi în alte domenii, ca orice corporaţie cu
pretenţii de preamărire, nu putem vorbi de alte monopoluri
Microsoft, în afara sistemelor de operare. Monopolul de pe piaţa
browserelor este de domeniul trecutului. Iar principalul merit în
spargerea acestuia îl are Firefox. Acum piaţa
browserelor este mai dinamică ca oricând.
Monopoluri Google
Cei cărora le-a plăcut istoria au remarcat că, de regulă, al
doilea tiran este mult mai rău şi mai necruţător decât primul. Când
vine vorba de monopol şi dominaţia pieţei în IT, al doilea tiran
este Google.
Google pare mult mai periculos şi mai ambiţios decât Microsoft.
Este deja provider de Internet, gratuit ce-i drept, şi a câştigat
dreptul de a cumpăra şi vinde energie. În altă ordine de idei,
Google nu se limitează doar la IT. Este ca o caracatiţă.
Dar asta nu este aşa de grav. În fond, prin Internetul wireless
oferit gratuit, Google a făcut fericiţi foarte mulţi oameni.
Google devine periculos pentru corecta funcţionare a pieţei
atunci când vine vorba de reclame şi motoare de
căutare.
Mulţi manageri importanţi se plâng că reclama online trece
printr-o pâlnie numită Google şi că acesta face jocurile. Alţii
acuză Google că este doar o lipitoare care nu produce nimic, iar
tot ce face este să câştige foarte mulţi bani din monetizarea
muncii altora.
Semne de întrebare legate de Google
Una dintre cele mai mari controverse legate de Google , cu atât
mai periculoasă cu cât vorbim de monopol, este intimitatea şi
securitatea datelor. Poate că la fel ar fi stat lucrurile în cazul
oricărei companii aflate în locul lui Google. Însă abordarea pe
care Google a avut-o recent, în cazul Google Buzz, a pus pe gânduri
foarte multă lume. Ne-am dat seama că ceea ştie Google
despre noi şi ceea ce vrem să afle ceilalţi despre noi nu este
acelaşi lucru.
Un dubiu personal pe care îl am eu în legătură cu Google este
legat de modelul de afaceri adoptat. Google are obiceiul, ca atunci
când intră pe o piaţă nouă, să ofere un serviciu gratuit. Din
punctul nostru de vedere, al utilizatorilor, este foarte bine.
Întrebarea este cât va ţine fericirea? Oare nu va veni un moment,
în care Google va ajunge să deţină o poziţie dominantă, moment în
care se termină şi cu gratuitatea? Oare, de exemplu, când Gmail va
deţine 90% din piaţă va mai fi gratuit?
În fine, o a treia problemă este legată de cărţi. Google are
ambiţia de a scana milioane, poate miliarde cărţi, pentru a le
oferi gratuit online. Google este acuzat, în acest caz, că încalcă
flagrant drepturile autor. Ambiţia gigantului american este aceea
de a transforma toate aceste cărţi în conţinut indexabil care să-i
aducă bani, evident, din reclamă.
Monopol versus monopol
Am spus la început că monopolul este păgubos indiferent cine îl
deţine. Dar dacă ar fi să comparăm situaţiile, care ţi se pare mai
periculos? Google sau Microsoft? Nu cumva ambiţiile şi puterea
deţinută de Google sunt mai periculoase?
Uniunea Europeană a devenit şi ea conştientă de pericolul
monopolului şi a început investigarea situaţiei. În altă ordine de
idei, sunt şanse ca Google să treacă prin aceeaşi
experienţă ca şi Microsoft în urmă cu câţiva ani.