Steve Jobs este sufletul, mintea şi orice alte organe mai are
Apple. Fără el, Apple nu ar fi compania puternică de azi. Fără el,
Apple ar fi o firmă anonimă sau una care ar fi dat de mult
faliment. Este adevărat, pe de altă parte, că şi Jobs fără Apple nu
ar însemna mare lucru.
Steve Jobs este dictatorul de la Apple. Este cel care
controlează totul de la portar la designeri. Fără el, nu mişcă
nimic în cadrul companiei. Dictatura lui are două efecte. Pe de o
parte, are cele mai mari merite pentru situaţia foarte bună a
companiei din ziua de azi. Pe de altă parte, dictatura lui se
întinde dincolo de zidurile companiei. Mult timp după ce produsele
Apple au ajuns în posesia cumpărătorilor, acestea se supun
regulilor impuse de dictator.
Steve Jobs ştie două şi bune: produsele Apple sunt
extraordinare şi mirifice iar când apar probleme este vina
utilizatorilor.
iPhone 4 are mai multe probleme: cu ecranul, cu camera foto, cu
semnalul etc. Dar nu faptul că are aceste probleme este deranjant,
ci atitudinea şefului Apple.
Problema
iPhone 4 are antenele wireless plasate pe marginea metalică ce
înconjoară telefonul. Această margine metalică este compusă din
două părţi care se întâlnesc în colţul din stânga jos. Când
utilizatorul ţine mâna în colţul din stânga jos, semnalul scade
drastic ajungând chiar să se întrerupă convorbirea.
Cu alte cuvinte, de vină este „the brilliant
design”, aşa cum l-a caracterizat Steve Jobs.
Rezolvarea
Se pare că nu toate exemplarele de iPhone 4 suferă de această
problemă. Însă, sunt afectate foarte multe, motiv suficient pentru
a curge cu plângeri din partea posesorilor.
La toate aceste plângeri, răspunsul lui Steve Jobs a
fost: nu-l mai ţineţi aşa.
Aţi priceput? Voi sunteţi de vină de pierderea semnalului pentru
că ţineţi iPhone-ul aşa cum trebuie ţinut un telefon. Apple nu are
nicio vină, iar iPhone este un produs magic. Cine sunteţi voi să
spuneţi altceva?
Atitudinea
iPhone nu este nici primul şi nici ultimul telefon care are
probleme cu recepţia. Nu este magic, este doar un gadget deosebit,
din multe puncte de vedere şi în multe sensuri.
Modul în care Steve Jobs găseşte de cuviinţă să le răspundă
cumpărătorilor, unii dintre ei adevăraţi fanatici care stau la
coadă cu zile bune înainte de lansare, este halucinant. Cu alte
cuvinte, Jobs le răspunde acestora: daţi-vă-n pana mea că nu e vina
noastră.
Credeţi că cei de la Apple nu au ştiu de problema asta înainte
să lanseze iPhone 4? Ba au ştiut foarte bine, doar că nu au spus.
Până şi la prezentarea oficială făcută de Steve Jobs, în
mai puţină carne şi mai multe oase, a rămas fără
semnal.
Dar ce marketing ar fi fost acela, dacă Steve Jobs ar fi spus
înainte de lansare: „să ştiţi că s-ar putea să aveţi probleme cu
semnalul. Designul este magic, dar recepţia e proastă”.
O fi oare atât de greu să recunoşti că ai greşit? Ce dăunează
mai mult imaginii Apple: o greşeală de construcţie sau
desconsiderarea clienţilor?
Atitudini de acest gen ţin departe de Apple mulţi alţi
potenţiali clienţi. Dacă Apple ar avea o atitudine „mai deschisă”
şi, per a contrario, mai puţin limitativă, sunt convins că s-ar
bucura de un succes mult mai mare.
În schimb, Apple ţine morţiş să le impună utilizatorilor reguli
mai mult sau mai puţin logice. Se ajunge astfel în situaţia în
care, fără să-şi dea seamă, utilizatorul nu mai foloseşte un produs
Apple aşa cum doreşte el, ci aşa cum vrea Steve
Jobs. Iar când apar probleme, acestea nu sunt vina Apple,
ci a utilizatorului.