Conceptul de maşină zburătoare e atât de vechi
încât nu doar părinţii, ci şi bunicii noştri îl pomeneau uneori
într-o formă mai mult sau mai puţin fantezistă. Când am crescut, am
început la rândul nostru să vorbim despre „cum ar fi să zburăm cu
automobilul”. Dar iarăşi, extrem de puţini se gândeau că vor apuca
să vadă aşa ceva în realitate.
Astăzi, suntem martorii primului pas concret în
ceea ce peste câţiva ani va deveni o adevărată industrie.
Administraţia Federală a Aviaţiei americane (FAA)
a aprobat prototipul de maşină zburătoare Terrafugia
(„Terrafugia Transition” este denumirea
comercială), urmând ca din 2011 aceasta să circule în deplină
legalitate pe străzi şi pe culoarele aeriene.
Transition nu este o maşină ieşită brusc la lumina zilei din
vreun hangar de proiectare secret. Se
ştie de existenţa ei de cel puţin un an, interval în
care compania Terrafugia a finalizat ultimele detalii alături de
cercetătorii de la Institutul Tehnologic Massachusetts şi a
executat testele de funcţionare. Bazele proiectului fuseseră puse
cu mult timp înainte, încă din 2006. Acum, odată cu aprobarea FAA,
ţine doar de noi să putem pilota aşa ceva, lucru deloc uşor de
realizat dar nici imposibil.
Cerinţe
În primul rând, ai nevoie de licenţă de pilot
sportiv. În al doilea rând, trebuie să scoţi din buzunar
194.000 $. În fine, ultimul inconvenient este
faptul că poţi circula cu ea doar în Statele Unite.
Aceste limitări sunt însă nişte chestiuni ce se vor rezolva în
timp. Licenţa nu este chiar atât de complicat de obţinut precum
pare – pentru un astfel de aparat, trebuie să urmezi cursuri de
pilot sportiv şi să ai la activ minimum 20 de ore efective
de zbor. Cât despre partea materială, preţul se va diminua
considerabil odată cu apariţia altor modele concurente.
Peste toate acestea, mai important este că Transition deschide
drumul către o nouă eră a transporturilor. Performanţele aparatului
nu sunt impresionante, dar suficient de bune cât să determine şi
alte companii să construiască aparate similare ca funcţionalitate,
dar mai eficiente şi, de ce nu, cu un design mai bun.
Performanţe
Ca automobil, actualul model Terrafugia consumă
în medie 7,85 l / 100 km, iar viteza maximă ajunge la 105 Km/h.
Combustibilul folosit este benzină cu cifră octanică mare.
În modul „aero”, un plin asigură parcurgerea a
maximum 740 Km, în timp ce acul kilometrajului atinge maxim 185
Km/h. La decolare, trebuie să te asiguri că ai o pistă de cel puţin
500 de metri.
Timpul necesar transformării din maşină în avion şi invers este
de 30 de secunde.
Confort şi siguranţă
Terrafugia Transition are două locuri şi poate
transporta până la 195 Kg (inclusiv
combustibilul). Aşadar, nu este un mijloc de transport destinat
indivizilor grei. Aparatul în sine are o masă redusă (550 Kg),
tocmai pentru a se încadra la categoria LSA (Light Sport
Aircraft).
Nivelul de siguranţă este superior în comparaţie cu alte
aeronave uşoare, lucru demonstrat în crash-test.
Maşina este prevăzută cu elemente care lipsesc aparatelor de tip
LSA (cuşcă de siguranţă) şi are avantajul că, în cazul unei
defecţiuni sau în condiţii meteo nefavorabile, poate
ateriza pe şosea.
Câţi o vor avea
Acestea fiind spuse, aşteptăm să vedem în acţiune primele modele
comerciale. În momentul de faţă există deja 72 de
comenzi, număr care va creşte semnificativ până în 2011
când vor începe livrările.