Microsoft va lansa în perioada următoare o
versiune proprie pentru serviciul
Google StreetView, numită Streetside.
Serviciul Microsoft Streetside este deja
disponibil în 56 de oraşe de pe teritoriul Statelor
Unite şi este pe cale să fie extins şi în
Europa. Într-o primă etapă, Microsoft Streetside va
acoperi numai marile centre urbane şi locaţiile de interes pentru
populaţie.
Microsoft a tras şi câteva învăţături din greşelile rivalului
Google, promiţând să acorde o atenţie deosebită asupra
protejării intimităţii oamenilor, dar a admis totuşi că
plănuieşte să colecteze informaţii despre reţelele
WiFi din zonele vizate.
Principalul obiectiv al companiei este să combine
funcţionalitatea Streetside cu informaţii referitoare la serviciile
disponibile în locaţiile vizitate. Pentru asta, Microsoft va
colecta informaţii detaliate despre hotspot-urile WiFi, cum ar fi
locaţia acestora, intensitatea semnalului şi tipul de semnal
wireless utilizat. Aceste informaţii urmează să fie utilizate
pentru a ajuta localizarea utilizatorilor.
Google a întreprins o operaţiune similară de catalogare a
reţelelor WiFi, dar a căzut victimă proceselor intentate pentru
încălcarea intimităţii, după ce a fost dovedit că printre
informaţiile colectate se aflau si date private ale
utilizatorilor. Compania şi-a cerut scuze pentru
problemele create, acuzând greşeli de programare în sistemul său de
colectare a informaţiilor. Chiar şi aşa, incidentul a dus la
demararea unor investigaţii ample ce au forţat compania să
implementeze schimbări drastice asupra politicilor de
securitate.
Dorind să evite un scandal asemănător, Microsoft a promis că va
colecta numai un volum de date minim necesar.
Între timp, compania a început deja să colecteze imagini de la
nivelul străzilor, dar partea de scanare a reţelelor WiFi a
fost amânată până la definitivarea politicii de colectare
a informaţiilor.
Opt-out
O altă decizie care a dat multe bătăi de cap pentru Google la
crearea serviciului StreetView, a fost dacă să permită
utilizatorilor să refuze includerea locuinţei sau alte proprietăţi
în acest serviciu. Unii rezidenţi s-au plâns că au putut cere
înlăturarea locaţiilor aflate în proprietate numai după ce
imaginile au ajuns deja la dispoziţia utilizatorilor
StreetView.
Autorităţile germane au luat chiar în considerare
acţiuni legale împotriva Google, obţinând în final
dreptul utilizatorilor de a-şi exclude locuinţa sau sediul de firmă
din serviciul StreetView, înainte ca imaginile să devină
publice.
Drept urmare, Germania a introdus un set de reguli care obligă
şi alte servicii similare, cum ar fi Google Streetview, să respecte
aceleaşi condiţii. Din păcate Microsoft a răspuns numai presiunilor
făcute de guvernul german şi nu va oferi opţiunea
opt-out şi pentru cetăţenii altor ţări
europene.
Locaţii şi publicitate
Odată ce serviciul Microsoft Streetside va deveni disponibil pe
platformele mobile ale companiei, inclusiv
Windows Phone, funcţionalitatea acestuia va fi combinată cu o
aşa numită blockview technology, ce permite
aplatizarea imaginilor pentru vizualizare în mod 2D, cu informaţii
metadata afişate suplimentar.
Acest sistem va fi folosit pentru furnizarea de informaţii
specifice locaţiei vizitate, dar şi mesaje publicitare
personalizate.
Cert este că Microsoft Streetside este un
serviciu care nu îşi propune din start să concureze printr-un grad
de acoperire foarte mare, oferind în schimb utilizatorilor
un volum mai mare de informaţii relevante. Din
păcate în prezent gradul de acoperire este foarte limitat chiar şi
în Statele Unite, iar despre acoperirea în Europa nici nu poate fi
vorba momentan, serviciul Steetside nefiind încă lansat.