Epilog
Dacă în realitate suntem încă delimitaţi de graniţe strategice, de cultură, rasă, limbă etc., Second Life le-a demontat pe toate într-o clipă, devenind o comunitate unică, vorbitoare de engleză, un imens eşantion disponibil pentru experimentele marilor corporaţii, din ce în ce mai prezente în lumea virtuală. Pregătiţi-vă pentru Metavers!
* Second Life (SL) este o lume virtuală online creată de americanii de la Linden Labs, cu grafică 3D, similară cu cea din jocurile video. Pentru a putea intra în această lume trebuie să descarci gratuit de pe site-ul www.secondlife.com un soft pentru computer şi să-ţi creezi un cont. Odată autentificat în program eşti invitat să-ţi creezi un personaj 3D care va reprezenta prezenţa ta în SL. Spre deosebire de jocurile video, în SL nu ai un scop precis pe care trebuie să îl atingi. Este un simulator de viaţă virtuală, de unde şi numele de Second Life (a doua viaţă).
* Google Earth este un soft disponibil gratuit pe site-ul earth.google.com care combină hărţile topografice şi geopolitice cu imaginile din satelit, structuri tridimensionale şi informaţii sub formă de text şi imagini, toate adăugate pentru a reproduce o hartă 3D completă a întregului glob pământesc.
* Interfaţa de construcţie a obiectelor 3D din SL se găseşte în meniul "Build", care apare în partea de jos a ferestrei. Pentru a crea un obiect trebuie să alegi unul dintre formele geometrice disponibile (cub, sferă, prismă, cilindru etc.) pe care apoi le modifici poziţia, forma, dimensiunea după plac cu ajutorul unor funcţii similare cu cele întâlnite în softuri dedicate de prelucrare a obiectelor 3D, dar mult mai prietenoase la utilizare.
* Avatarul este o reprezentare în lumea virtuală a utilizatorului. În Second Life, avatarul este un personaj 3D desenat, ca o marionetă pe care o controlezi în spaţiul virtual cu tastatura de la computer sau mausul. Poate avea absolut orice înfăţişare şi sex în funcţie de preferinţe, iar aceste caracteristici sunt editabile în orice moment într-o interfaţă extrem de prietenoasă.
* There este o lume virtuală similară Second Life, dar guvernată de legi mai stricte. Nu poţi zbura ca în SL, suprafaţa vizitabilă este mult mai mică, utilizatorii nu au libertatea de a crea propriile obiecte, iar avatarurile au o grafică mai slabă şi limitată la câteva opţiuni posibile de prezentare.
Entuziasm corporate temperat
Lumea virtuală Second Life (SL) a depăşit de curând pragul de opt milioane de utilizatori înscrişi. Cu toate acestea, LA Times scrie că marile companii din viaţa reală încep să-şi retragă participarea în SL.
De pildă, Starwood Hotels & Resorts Worldwide Inc., proprietarul lanţului hotelier Aloft, a decis să-şi doneze insula deţinută în SL unui grup de „social networking“ pe nume TakingITGlobal. Compania construise un hotel virtual pe insulă, un experiment înainte de proiectarea acestuia în viaţa reală. LA Times scrie că şi alte companii au probleme. Editorul materialului a observat că pe geamurile magazinului virtual American Apparel sunt puse postere cu mesajul „închis”, insula DELL e pustie în majoritatea timpului, la fel şi cea a Sun Microsystems, iar pe insula Geek Squad a Best Buy nu a găsit angajaţii companiei care erau de obicei online. Majoritatea acestor companii au adus în lumea virtuală concepte din cea reală şi care de multe ori nu se potrivesc cu dorinţele celor care populează SL.
Pe de altă parte, Nissan Motor şi-a transformat locaţia din SL într-un adevărat parc de distracţii cu temă auto, atrăgând o groază de vizitatori. Site-ul TechCrunch (techcrunch.com) pune plecarea companiilor mari din SL pe seama faptului că numai 40.000 de utilizatori sunt online simultan.
Alt site, GigaOM (http://gigaom.com), spune că Linden Labs (proprietarul Second Life) a vândut până în iunie 8.336 de insule, iar numai 6% dintre acestea sunt deţinute de corporaţii, deci veniturile vin în marea lor parte de la utilizatorii individuali. Editorul articolului este Wagner James AU, care a lucrat până în 2006 pentru Linden Labs.
Pe fondul unui val de scepticism al potenţialului de business al Second Life, două companii au anunţat lansarea propriilor lumi virtuale interactive: Sony, cu Home, un joc care va rula pe consola de jocuri PlayStation 3 şi va fi disponibil online începând din iarnă, şi DGI, cu AWOMO (A World of My Own), o lume virtuală similară cu Second Life care va fi disponibilă începând cu septembrie. Nicio întâmplare nu e total „întâmplătoare“.