Ieri vă vorbeam despre Lamborghini Reventon, o mașină care nu ar fi super sportivă fără electronica din jurul motorului. Evidențiam faptul că mașinile din ziua de azi sunt tot mai dependente de electronică, iar cele din viitor vor fi și mai axate pe capacitatea unor chip-uri. Nimic mai adevărat, iar astăzi Mercedes parcă vrea să îmi susțină afirmațiile.
În cadrul expoziției auto care se desfășoară zilele acestea la Frankfurt, Mercedes Benz a prezentat un concept al mașinii viitorului, unul nu prea îndepărtat. Spre deosebire de alte concepte, F700 Research Car include tehnologii care chiar au toate șansele să se regăsească și pe mașina de serie. Aceasta este așteptată în jurul lui 2012 și va face parte din clasa S a constructorului. Nu ar mai trebui specificat faptul că mașina este una de lux, căci tot ce are legătură cu numele Mercedes înseamnă lux.
În general, când se vorbește despre un concept-car, un mare accent este pus pe design și mai puțin pe tehnologia de sub caroserie. Mercedes însă mizează pe ambele, iar design-ul este unul deosebit care, cel puțin mie, îmi pare inspirat din modelul CLS. Design-ul propus de Mercedes pentru F700 poartă numele Aqua Dynamic, caracterizat prin cuvintele futurist și prietenos.
DiesOtto
În mod normal ar fi trebuit să încep cu prezentarea tehnologiilor din F700, dar noul propulsor al nemților merită o atenție sporită. DiesOtto este practic o contopire a motorului pe benzină cu cel pe motorină. Se dorește astfel un motor care să aibă emisiile de carburant ale modelului pe benzină, dar consumul, flexibilitatea și cuplul motor oferit de diesel-uri.
F700 ascunde sub capotă 258 de cai putere. 238 sunt oferiți de un motor de 1.8l cu patru cilindrii, alimentat cu benzină, plus încă 20 oferiți de un propulsor electric. Mercedes spune că performanțele lui sunt comparabile cu un actual V6 de 3.5l. Mă cam îndoiesc că un V6 poate doar 7.5s până la 100km/h și un consum mediu de 5.3%, așa cum știe noul DiesOtto. Mai multe detalii tehnice despre propulsorul minune puteți citi pe ProMotor.ro.
Contopirea cu IT-ul
Un sistem de operare vi se pare un lucru străin la un automobil? Mie cel puțin, o astfel de prezență mi se pare exagerată, însă el există chiar și pe mașinile de serie, nu doar pe F700. Mercedes l-a botezat Servo-HMI (Human-Machine Interface). Printre altele, acesta are rolul de a afișa la baza parbrizului diverse informații prin intermediul unui ecran semitransparent. Dacă nu mă înșel, așa ceva este prezent deja pe modelul de serie Corvette Z06. Tot sistemul de operare este responsabil de funcțiile vocale. Spre exemplu, o voce feminină îți poate citi e-mail-urile pentru ca privirea să nu îți fie luată de la drum. F700 mai are capacitățile de a căuta prin contactele din agendă, tot prin comenzi vocale, sau de a accesa diferite informații de pe Internet.
În ceea ce privește capacitățile multimedia ele lui F700, acestea ”se rezumă” la sunet surround și un ecran LCD de 51 cm în diagonală. LCD-ul poate fi folosit și la realizarea de conferințe, nu doar pentru a te delecta cu un film sau videoclip. Confortul este sporit și de scaunele care pot fi rotite, de frigiderul din dotare, dar în special de noile suspensii.
Active PRE-SCAN este tehnologia care să la baza suspensiilor clarvăzătoare, care știu pe unde vor ”călca” roțile. Aceasta este posibilă prin scanarea efectivă a șoselei cu ajutorul unor senzori laser, urmată de setarea suspensiilor în urma citirii și interpretării datelor.
Senzorii sunt peste tot: de la aprinderea automată a farurilor și îndreptarea lor în direcția de deplasare a mașinii, până la dezghețarea automată a geamurilor. Iar ca F700 să aducă și mai mult cu un calculator, automobilul este dotat cu LED-uri. Însă nu cu unele de prost gust, cum ar fi cele albastre montate pe sub mașină, ci tehnologia LED este utilizată pe post de faruri și stopuri.
De viitor
Mercedes Benz F700 Research Car este un concept care, cu puțin efort, poate fi trecut la producția de serie chiar și acum. Spun aceste lucruri când mă gândesc la alte concept-car-uri din trecut, care doar au indicat principalele linii de design ale modelelor actuale și includeau tehnologii mai mult fanteziste.
F700 indică și el viitorul automobilului, dacă nu în general, măcar cel de lux: confort, tehnică de ultimă oră și design futurist; totul colaborat cu un consum mic, emisii de gaze reduse și performanțe ridicate.