Dacă se poate întâmpla la telefoane mobile, de ce nu şi la maşini electrice? Acumulatorii Li-Ion sunt o componentă bazată pe substanţe extrem de volatile, care în ciuda tuturor măsurilor de siguranţă luate de fabricanţi pot cauza probleme. Iar când acumulatorul conţine sute sau mii de celule Li-Ion înghesuite într-un spaţiu îngust, efectul distructiv poate căpăta proporţii nebănuite.
Spre deosebire de rezervorul unui autoturism cu instalaţie GPL, acumulatorul unui vehicul electric nu poate avea scurgeri detectabile de gaz inflamabil şi nici un are nevoie de o scânteie apărută dintr-o sursă externă pentru a cauza un incendiu sau o explozie. Problemele pot apărea spontan, pornind de la oricare dintre miile de celule Li-Ion, care în urma unui defect apărut cel mai probabil din timpul procesului de fabricaţie se auto-incendiază prin străpungerea membranei care separă elementele volatile ale bateriei. Scânteia este înlocuită cu un scurt-circuit apărut în interiorul acumulatorului.
În mod ideal, distrugerea aleatorie a unei singure celule Li-ion nu ar trebui să cauzeze incendierea întregului acumulator, reacţia în lanţ fiind oprită de sisteme de siguranţă atent proiectate. O primă barieră ar trebui să fie sistemul de răcire cu lichid integrat cu toate vehiculele Tesla si monitorizat permanent de computerul aflat la bord. O ultimă barieră ar trebui să fie învelişul metalic al celulelor Li-Ion individuale şi elemente separatoare care împart grupurile de celule Li-Ion în grupuri distincte.
Din păcate, în cazul vehiculului Tesla Model S surprins în imagini niciunul dintre aceste sisteme de siguranţă nu a mai funcţionat. Pe camerele video, primele degajări de fum apar cu minute bune înaintea flăcărilor, ceea ce înseamnă că ocupaţii vehiculului ar fi avut timp să părăsească vehiculul dacă incidentul s-ar fi produs în timpul deplasării iar computerul aflat la bord alerta in timp util cu privire la apariţia unei situaţii periculoase cauzată de supraîncălzirea acumulatorului. Transformată într-o reacţie în lanţ, incendierea acumulatorului a pus în pericol atât vehiculele parcate în imediata apropiere, cât şi persoanele care s-ar fi putut afla în parcarea acoperită la momentul respectiv, gazele degajate la incendierea acumulatorilor Li-ion fiind mai toxice decât fumul în sine.
Spre deosebire de vehiculele echipate cu instalaţii GPL, cele electrice nu sunt interzise în spaţii de parcare cu posibilităţi limitate de ventilaţie, acumulatorii celor din urmă nefiind consideraţi un hazard. Cert este că ambele tipuri de vehicule adăpostesc substanţe volatile care în anumite circumstanţe pot cauza incendii sau chiar explozii. În apărarea vehiculelor electrice, acumulatorii acestora nu pot cauza acumulări de gaze inflamabile în spaţii închise, astfel că interzicerea acestora în parcările subterane pe motiv că ar putea cauza explozii catastrofale nu poate fi justificată.
Din fericire, probabilitatea ca un vehicul electric să izbucnească spontan în flăcări este redusă, acesta fiind doar al doilea incident de acest tip raportat în ultimul an la vehicule Tesla.
Informaţi despre incidentul apărut, oficialii Tesla au trimis o echipă de specialişti pentru a investiga circumstanţele producerii acestuia.
Calificând incidentul drept o „întâmplare extraordinar de neobişnuită”, Tesla precizează că incendiul nu a afectat şi interiorul, vehiculele Tesla Model S fiind proiectate pentru a gestiona şi astfel de situaţii extreme.