Nu este prima dată când ambiţiile producătorilor auto pentru automatizarea fiecărui pas din construcţia automobilelor duce la rezultate neprevăzute. Debutul automatizărilor în anii `80 a fost punctat cu momente hilare, în care roboţi-vopsitori se stropeau unul pe altul cu vopsea în loc să vopsească caroseriile aduse pe bandă. Ultima păţanie poate fi povestită de proprietarul Tesla Motors, inventatorul Elon Musk, care a fost nevoit să scoată din uz întregi linii de producţie pentru că acestea pur şi simplu nu funcţionau, recrutând în cele din urmă noi angajaţi pentru a termina asamblarea şi livra autoturismele electrice din seria Tesla Model 3.
Redusă la o serie de mişcări şi rutine pre-programate cu mult timp înainte, construcţia autovehiculelor este acum mai dependentă de abilităţile programatorilor software decât de măiestria inginerilor, o simplă eroare de programare putând fi transpusă în greşeli de fabricaţie repetate identic pentru zeci, poate chiar sute de autoturisme. Aşa s-a întâmplat la producătorul Subaru, a cărei linie de asamblare a „omis” sudarea unor elemente de caroserie esenţiale pentru rezistenţa structurală, cu consecinţe greu de anticipat în cazul producerii unor accidente de circulaţie.
Problema a fost descoperită în timpul unui control de rutină, făcut la ceva timp ducă ce primele vehicule SUV din gama Subaru Ascent 2019 au fost livrate clienţilor, fără ca pilonul responsabil cu susţinerea uşilor pe una dintre laturile autovehiculului să fie prins efectiv în suduri. Chiar dacă vehiculelor astfel livrate nu le cădeau uşile din mers, cum am văzut în unele show-uri de televiziune mai mult sau mai puţin trucate, deznodământul în cazul unor accidente de circulaţie putea fi tragic, caroseria vehiculului neputând oferi protecţie suficientă pasagerilor aflaţi la bord.
Descoperită la 293 vehicule produse în perioada 13 -21 iulie, problema nu poate fi corectată în nici un fel, toate exemplarele Subaru Ascent 2019 urmând să fie trimise la casare. Vestea bună pentru cei care au apucat să le cumpere este că vor primi fiecare câte un autoturism nou, livrat pe cheltuiala celor de la Subaru.
Lecţia de învăţat este una simplă: automatizările aduse proceselor de fabricaţie sunt doar atât de bune pe cât este expertiza celor care le pun în practică, orice greşeală fiind înglobată în procesul de fabricaţie şi perpetuată fără discernământ. Cu cât mai complexe sunt liniile automate de asamblare, cu atât mai predispuse devin la a face erori de neconceput pentru angajaţii în carne şi oase, intuiţia şi capacitatea de a judeca în mod independent activităţile desfăşurate fiind, deocamdată, peste posibilităţile sistemelor computerizate.