În România, cele mai de succes telefoane inteligente au fost tradiţional cele cu preţ mic. În acest moment, bugetul alocat de cei mai mulţi români pentru un astfel de dispozitiv este de sub 1.000 de lei, dar se observă o tendinţă de orientare spre modele de calitate, cu preţ mai mare. Asta deoarece românul ajunge să preţuiască la un smartphone calitatea, după ce a descoperit mai întâi funcţionalitatea, potrivit lui Alexandru Gheorghiu, director comercial la distribuitorul de produse electro-IT ABC Data România. „Oamenii au adoptat smartphone-urile prin modele ieftine, prin abonamente la operatorii telecom. Următorul lor model nu va fi la fel de ieftin, vor aloca mai mulţi bani. Astfel, piaţa locală încă este una deschisă, prosperă, pentru mid-range şi chiar high-end. În acest sens, da, românul se maturizează, preţuieşte calitatea, după ce a descoperit funcţionalitatea”, a declarat Gheorghiu pentru Go4it.
Se mai observă o tendinţă – cumpărătorul din România a început de ceva vreme să fie mai selectiv şi mai bine informat. „Preferă să facă economii şi să achiziţioneze produse de calitate. Clientul a devenit mai determinat să se informeze, să caute online opinii despre produse, ba chiar unii fac ceea ce în industrie se numeşte showrooming. Se duc în magazine şi văd produsele”, explică reprezentantul ABC Data România.
Alexandru Gheorghiu, ABC Data România
Românii strâng bani pentru a face următoarea achiziţie importantă de dispozitiv elecronic cu ocazia unei perioade de reduceri, deoarece s-au obişnuit ca în România să fie organziate multe evenimente de genul „Black Friday”. Ca jucător important pe piaţa electro-IT, este de înţeles faptul că reprezentantul ABC Data nu poate să spună dacă aceste campanii de reduceri sunt bune sau rele pentru piaţă. „Nu vrem să pornim o dezbatere pe această temă. Au curs râuri de cerneală despre cum se face Black Friday în alte ţări, care este conceptul acestei acţiuni şi cum în România a fost minimalizat”, a spus Gheorghiu. El subliniază, însă, că, din cauza folosirii frecvente a acestei denumiri în diverse campanii de marketing, deja în conştiinţa consumatorului român Black Friday a devenit sinonim cu „reducere”.
Când vine vorba de volumul livrărilor, datele ABC Data arată că românii sunt interesaţi în continuare cel mai mult de smartphone-uri, computere portabile şi procesoare pentru PC-uri. În ceea ce priveşte veniturile înregistrate de companie, cele mai importante trei categorii de produse pe piaţa locală sunt laptopurile şi componentele Asus, laptopurile Lenovo şi procesoarele Intel. „În ceea ce priveşte marja de profit, statisticile ABC Data ne arată că românii preferă televizoarele Samsung, plăcile video produse de Gigabyte şi produsele TP-LINK”, a mai spus Alexandru Gheorghiu.