Deşi are ca obiect principal de activitate transportul de pasageri în sistem ride-sharing, Uber investeşte masiv în dezvoltarea de business-uri conexe, cum ar fi livrarea de alimente şi sisteme pentru condus autonom. În mod previzibil, compania cu sediul în San Francisco pierde sume masive bani, domeniile alese pentru extinderea activităţii promiţând mai degrabă profituri pe termen lung.
Vestea bună pentru acţionari este că veniturile aferente businessului de ride sharing aproape că s-au triplat în ultimele trei luni ale anului trecut, prezenţa Uber crescând în întreaga lume.
Deşi promite că va ieşi pe profit mai devreme decât era anticipat, Uber contabilizează pentru trimestrul Q4-2019 pierderi de 1,1 miliarde dolari, cu aproximativ 24% mai mari decât în perioada similară a anului trecut. Făcând abstracţie de cheltuielile în creştere, Uber a adus venituri de 4,1 miliarde de dolari, în creştere cu 37% faţă de anul anterior. De altfel, veniturile companiei au crescut în întreaga lume, însă cel mai mare câştig a fost raportat în SUA şi Canada, unde veniturile acu crescut cu 41% comparat anului anterior.
Urmând parcursul actual, Uber estimează o trecere pe profit în trimestrul patru al anului 2020, a declarat CEO-ul Dara Khosrowhsahi într-o convorbire în conferinţă cu investitorii.
Prevestind vremuri mai bune, businessul Uber Eats a pierdut 461 milioane dolari în ultimul trimestru, în scădere cu 66% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, când Uber a investit masiv pentru promovarea noului business în pieţe foarte competitive de food delivery. În ianuarie, Uber şi-a vândut afacerea Eats în India către Zomato, o aplicaţie populară pentru produse alimentare, o mişcare pe care directorii săi speră că va amortiza o parte din pierderile de până acum.
În SUA, Uber s-a concentrat pe îmbunătăţirea selecţiei restaurantelor şi are în prezent aproape 400.000 de restaurante înrolate pe platforma Eats, în creştere cu 78% faţă de anul anterior, a spus Khosrowshahi.
Veştile nu sunt însă bune pe toate planurile. În decembrie, Uber a dat publicităţii un raport nu tocmai măgulitor, descriind cum clienţii companiei au raportat peste 3000 de agresiuni sexuale comise de şoferii Uber pe parcursul anului 2018. În aceeaşi lună, compania a acceptat să plătească 4,4 milioane dolari despăgubiri, la finalul unui proces de hărţuire sexuală vizând cultura sa corporatistă internă. Niciunul dintre aceste anunţuri nu au avut un impact serios asupra cotaţiei acţiunilor Uber, cumpărate în continuare de investitori.
Însă poate cea mai grea lovitură pentru Uber a fost pierderea licenţei de funcţionare în Londra, din cauza preocupărilor legate de şoferii impostori şi de modul în care compania gestionează aspectele care ţin de siguranţă. Oficialii Uber declară însă că vor ataca în instanţă decizia luată de autorităţi în luna noiembrie 2019.
Urmând ofertei IPO (initial public offering) prin care administratorii Uber au încercat să obţină finanţare suplimentară, acţiunile companiei s-au prăbuşit cu cu 42% până la cotaţia de 25,99 dolari în noiembrie. Pierderile au fost însă recuperate, cotaţiille urcând peste pragul de 41.25 dolari, foarte aproape de nivelul de dinaintea ofertării IPO. Pierderile Uber în trimestrul patru au inclus şi 243 milioane USD în compensaţii acordate sub formă de acţiuni.