Huawei, Oppo, Vivo şi Xiaomi au reuşit aproape să excludă produsele Samsung de pe cea mai mare piaţă de smartphone-uri din lume, cea chineză, iar Apple poate fi următorul.
Potrivit ultimelor statistici oficiale, cotele de piaţă ale producătorilor smartphone din China au crescut în mod susţinut încă din 2014, în detrimentul rivalilor Samsung şi Apple. Astfel, cota de piaţă a Samsung a scăzut de la 12,8% în 2014 la mai puţin de un procent până în 2018, în timp ce cota Apple a scăzut de la 10,1% la 7,4%.
În aceeaşi perioadă, cotele de piaţă ale giganţilor Huawei, Oppo, Xiaomi şi Vivo aproape s-au triplat – cei trei producători ajungând să împartă aproape 80% din piaţa smartphone din China. Această performanţă este în mare parte rezultatul tratamentului preferenţial primit din partea guvernului chinez, prin deduceri de taxe şi subvenţii care fac posibilă obţinerea unor preţuri la vânzare mult sub nivelul competiţiei. Un aport semnificativ îl are şi afinitatea cumpărătorilor chinezi faţă de produse livrate de brandurile locale, susţinută de actualul regim politic prin mesaje şi propagandă cu iz patriotic.
Contribuind la insuccesul avut, strategia Samsung aleasă pentru piaţa chineză a vizat poziţionarea produselor undeva la gama de mijloc, în final nereuşind să convingă nici doritorii de smartphone-uri ieftine, oferite şi de producătorii locali la preţuri mai bune, dar nici amatorii de telefoane high-end. Singura excepţie notabilă este lansarea Galaxy Fold, marcată de epuizarea în timp record a stocurilor de produse. În ciuda pieţei nivelului foarte ridicat de saturaţie din piaţa smartphone chineză, consumatorii încă îşi arată tendinţa de a prefera fie telefoane de înaltă performanţă şi foarte scume, cum este noul Galaxy Fold, sau modele low-cost cum sunt cele livrate de Oppo şi Vivo. Din păcate, capacitatea foarte limitată de a livra în timp util noi stocuri de telefoane Galaxy Fold reduce succesul avut la un exerciţiu de marketing, fără mari urmări în bilanţul vânzărilor pentru final de an.
Conform unui studiu Gartner, la nivel global piaţa smartphone a scăzut de la 374 de milioane dispozitive vândute în trimestrul 2 al anului 2018 la 367,9 milioane în aceeaşi perioadă a anului 2019. Se pare că majoritatea producătorilor scad în vânzări, iar unii stagnează, în timp ce trei companii par să continue să crească în vânzări.
Samsung a înregistrat prima sa creştere în vânzările de smartphone-uri după şase trimestre de scădere, reuşind să livreze cu 3 milioane mai multe unităţi decât anul trecut în aceeaşi perioadă. Samsung rămâne în vârful clasamentului mondial, cu 20,4% din piaţă, o creştere de la 19,3% în 2018. Huawei continuă de asemenea să crească, în ciuda faptului că s-a confrutat cu probleme serioase în ultimele trei luni. Compania a livrat 58 de milioane de smartphone-uri în trimestrul 2 din 2019, cu peste 8 milioane mai mult decât anul trecut. Şi cota sa de piaţă a crescut de la 13,3% la 15,8%.
Încă ocupant al locului trei, Apple ar putea devansat fi în curând de rivalul Xiaomi. Apple a livrat cu 5 milioane mai puţine unităţi decât anul trecut, atingând doar 38,5 milioane în T2 2019. De asemenea, cota sa de piaţă a scăzut de la 11,9 la 10,5% anul acesta. Între timp, Xiaomi pare să crească încet dar sigur. Compania se află pe locul al patrulea, cu 33,1 milioane de unităţi vândute, o creştere cu doar câteva sute de mii faţă de 2018. Şi cota de piaţă a crescut foarte puţin, de la 8,8% la 9%.
Deşi nu este foarte cunoscut românilor, Oppo este al cincilea producător smartphone din lume, cu o cotă de piaţă estimată la 7,6%. Producătorul chinez a livrat 28,1 milioane de unităţi, faţă de 28,5 milioane în 2018.
În afară de aceşti cinci producători, restul jucătorilor din piaţa smartphone rămân să împartă o cotă 36,7% din piaţă, livrând 134,9 milioane de unităţi în total. Această valoare este în scădere faţă de anul trecut, când au fost livrate 146 de milioane de smartphone-uri care nu erau produse de Samsung, Huawei, Apple, Xiaomi sau Oppo.