În 2007, când a fost lansat primul iPhone, puţini au fost cei care i-au recunoscut potenţialul. A fost luat în derâdere, uneori pe bună dreptate, pentru lipsa unor funcţii considerate banale sau pentru limitările cu care acum ne-am obişnuit de la dispozitivele Apple. A fost luat la preţ de matinal inclusiv de ”marii” acelor vremuri, care, mai târziu, au regretat amarnic că nu au făcut ceva la momentul potrivit.
Apple Watch împărtăşeşte parţial aceeaşi soartă. Este încă un produs ”crud”, ce oferă o experienţă pe care mulţi nu o înţeleg sau pur şi simplu nu o doresc. Însă cu toate bunele şi relele pe care le presupune la acest moment, Apple Watch este condamnat să devină un succes. Micile neajunsuri care-i sunt împotrivă acum, la prima versiune, vor fi şterse cu buretele.
Să începem cu părţile care sunt de partea Apple Watch.
În primul şi în primul rând, simplul fapt că este un produs Apple şi că Apple a ajuns cu el până în acest stadiu, este o garanţie a faptului că se va încerca tot ce e posibil pentru a avea succes. Poate nu de la prima generaţie. Poate nici de la a doua. Dar Apple îl va transforma de la an la an şi-l va face din ce în ce mai bun.
În altă ordine de idei, nu trebuie să ne lăsăm păcăliţi de slăbiciunile Apple Watch din acest moment. Şi de primul iPhone s-a râs. Nokia a râs copios atunci şi unde e acum? Apple are puterea, mai mult ca orice altă companie de tehnologie, să îndrepte corabia.
În al doilea rând, vorbim de o categorie de produse aflată pe val. Toţi producătorii de smartphone-uri, şi nu doar ei, vor să-ţi vândă un smartwatch. S-au investit şi se vor investi atât de multe resurse, încât nu văd cum întreaga categorie ar putea eşua. Iar dacă smartwatch-ul va deveni viitorul mare vector de creştere pentru companiile de tehnologie, cineva trebuie să dea lovitura. Şi cine are şanse mai mari ca Apple?
Probleme. Sunt două tipuri de probleme pentru Apple Watch. Pe de o parte, cele tehnice, pe de altă parte provocarea deschiderii unei direcţii noi.
Probleme tehnice sunt din belşug. Dacă ai citit review-urile siropoase ale presei americane de specialitate, cu toate mănuşile cu care au fost scrise, ai remarcat mai multe probleme decât părţi bune. De la autonomie, spaţiu de stocare şi notificări, până la butoane, Apple are o mulţime de aspecte de îmbunătăţit.
Dar ştii care e partea amuzantă? Problemele tehnice nu sunt decisive pentru succesul Apple Watch. Să ne aducem aminte, de exemplu, că primul iPhone nu ştia să facă copy&paste. Asta nu l-a împiedicat să demoleze şi să remodeleze piaţa telefoanelor mobile. Pentru un producător de mai mică amploare poate ar fi fost un dezastru. Pentru o maşinărie de produs şi marketing, cum este Apple, nu va fi nicio problemă.
Cum văd eu lucrurile, e doar o chestiune de timp până când Apple Watch va deveni un produs important pe raftul Apple. Spre deosebire de iPhone-ul de acum 8 ani, provocarea pe care Apple Watch o are în plus vine din statutul smartwatch-ului. Dacă iPhone se lansa într-o categorie de produse bine determinată în piaţă şi în conştiinţa utilizatorilor, Apple Watch se aruncă într-o piaţă aflată în curs de formare. O piaţă în care utilizatorul încă nu este edificat. Acesta nu ştie clar care e treaba cu smartwatch-ul, ce poate face şi care îi sunt limitele. Pe buzele majorităţii utilizatorilor stau întrebări precum „de ce mi-aş lua un smartwatch?” sau „de ce nu-mi este de ajuns telefonul?”.
Însă Apple se pricepe mai bine ca oricine să creeze dorinţa în mintea utilizatorilor. Chiar dacă nu stiu prea bine ce anume vor putea şi ce nu vor putea face cu el, mulţi şi-l doresc deja şi şi-l vor achiziţiona. Numărul acestora va creste de la an la an, pe parcurs ce şi capabilităţile tehnice ale ceasului se vor dezvolta.
Şi, fără să realizăm, în câţiva ani ne vom trezi că locul de la raft al ceasurilor obişnuite va fi luat de smartwatch-uri. Şi că, cel mai probabil, Apple Watch va fi printre cele mai dorite şi mai scumpe.