Expunerea constantă la informații și facilitarea accesului – factori esențiali pentru stimularea utilizării soluțiilor digitale

22.11.2023
Expunerea constantă la informații și facilitarea accesului - factori esențiali pentru stimularea utilizării soluțiilor digitale

Conform celei mai recente ediții a Indicelui Plăților Digitale, nivelul de utilizare a plăților digitale în România se situează la 44 de puncte din 100. Raportul dezvoltat de către compania de carduri MasterCard analizează evoluția plăților digitale la nivel național și este realizat în 4 țara noastră, dar și în Austria, Ungaria și Croația.

Se evidențiază faptul că instrumente de plată electronică devin tot mai populare, cardurile preluând din ce în ce mai mult din cota de piață a plăților în numerar. Baza de utilizatori este mai mare, dar în același timp se constată în România folosirea plăților cu cardul tot mai des, pentru diverse produse și servicii, atât la comercianții offline (POS-uri), cât și în mediul online, pe platforme securizate de plată.

Cei de la MasterCard subliniază: „Cu cât oamenii acumulează mai multe cunoștințe cu privire la soluțiile de plată digitale, cu atât se vor simți mai în siguranță și, atunci, vor decide să le utilizeze – iar odată ce se vor convinge de avantaje, le vor transforma într-un gest firesc, zilnic”.

Indicele Plăților Digitale (Digital Payment Index; DPI) este un instrument de analiză care, în 2023, analizează datele înregistrate la nivelul anului 2022. România a obținut un scor de 56 din 100 de puncte, rezultat calculat pe baza punctajelor individuale ale celor trei sub-indici: 70 pentru Infrastructură, 55 pentru Cunoștințe și 44 pentru Utilizare. Sub-indicele Utilizare din cadrul Indicelui Plăților Digitale urmărește două componente: utilizarea plăților fără numerar și rata de adoptare a soluțiilor de plată, fiecare cu o pondere egală în punctajul final.

Plățile fără numerar ajută inclusiv economia în ansamblu

Utilizarea plăților fără numerar aduce numeroase avantaje populației, dar și mediului de afaceri și economiei în general. Nu trebuie ignorat faptul că orice plată electronică este clar înregistrată în evidențele contabile și implicit fiscalizată. În comerțul offline și online, acceptarea plăților de acest gen a dus în ultimii ani la scăderea semnificativă a evaziunii fiscale.

Nu întâmplător, industria de gambling reprezintă un mare contribuitor la bugetul de stat prin taxele și impozitele percepute. La jocuri de cazino online și agenții de pariuri sportive, fiscalizarea este practic 100% realizată pentru orice venituri, ținând cont că toate sistemele sunt digitalizate. În mediul online, plata cu cardul unul dintre cele mai folosite instrumente pe platformele licențiate de gambling (ONJN, 18+, Joacă Responsabil), ponderea acestor tranzacții fiind tot mai mare în total.

Piedici în calea plăților digitale

Pentru utilizatori, plățile fără numerar oferă siguranță, comoditate și un cadru care permite o bună evidență a tranzacțiilor. În România, deși proporția populației bancarizate a ajuns la 69%, nu toți oamenii valorifică oportunitățile, inovațiile și soluțiile noi oferite pe piață. Printre factorii care determină încă o folosire scăzută a plăților fără numerar (față de media din Uniunea Europeană) putem menționa percepția legată de siguranța utilizării metodelor de plată digitale, faptul că unii comercianți încă nu acceptă plăți cu cardul și preferința unor angajatori de a acorda salariul în numerar.

Adoptarea soluțiilor de plată moderne

În raportul celor de la MasterCard, componenta Rata de adoptare a soluțiilor de plată indică modul s-au adaptat consumatorii din țara noastră la soluțiile de plată inovatoare. În 2022, acest segment a obținut 36 de puncte din 100. În concluzie, o parte din infrastructura existentă este încă insuficient utilizată. Grație simplității și eficienței lor, soluțiile contactless au devenit tot mai folosite. Totuși, infrastructura este foarte limitată – proporția de ATM-uri contactless din total ATM-uri este încă foarte mică în România.

În schimb, plățile contactless la POS domină piața: 92% din tranzacțiile POS au fost contactless în 2022, în creștere față de 2021. De asemenea, 11% din tranzacții au fost efectuate utilizând portofele digitale, pe măsură ce mai mulți emitenți oferă Apple Pay și Google Pay sau își creează propriile portofele.

În mediul online, achizițiile sunt realizate mai ales cu ajutorul smartphone-ului. Anul trecut, mai mult de 7 din 10 români au folosit un astfel de dispozitiv mobil pentru a achita pe internet. În plus, consumatorii sunt tot mai deschiși în a-și salva datele cardurilor în aplicațiile de plăți în care au maximă încredere.

Urmărește Go4IT.ro pe Google News