În spatele interacțiunilor aparent inofensive și a conexiunilor sociale facilitate de platformele sociale se ascunde o realitate mai puțin plăcută: colectarea masivă de date personale și potențiale riscuri pentru confidențialitatea utilizatorilor.
Un studiu realizat recent de Incogni, un furnizor de servicii de eliminare a datelor, a analizat cele mai populare 15 rețele sociale pentru a evalua impactul lor asupra confidențialității digitale.
Se pare că Facebook și LinkedIn sunt cele mai puțin prietenoase cu confidențialitatea utilizatorilor.
Reddit, Pinterest și Snapchat sunt platformele cu cel mai scăzut risc.
Analiza s-a bazat pe cinci categorii: colectarea și păstrarea datelor, controlul utilizatorului și consimțământul, încălcările anterioare ale confidențialității, transparența și ușurința în utilizare.
Potrivit cercetătorilor, pentru a înțelege pe deplin politicile de confidențialitate ale acestor platforme, un utilizator ar avea nevoie de un nivel de alfabetizare echivalent cu cel universitar.
Emilia Jasinska-Dias, purtătorul de cuvânt al Incogni, sugerează că această complexitate ar putea fi intenționată, pentru că descurajează utilizatorii să citească și să înțeleagă pe deplin ce se întâmplă cu datele lor personale.
Studiul a mai arătat și că procesul de ștergere a conturilor de social media poate necesita până la șase click-uri, în special pentru platformele deținute de Meta.
Mai mult decât atât, chiar și după ștergerea unui cont, datele utilizatorilor pot fi păstrate pentru o perioadă de până la 180 de zile.
Aceasta este o practică adoptată de platforme precum Facebook, Instagram, Messenger, YouTube și Discord.
În ciuda existenței unor legi de protecție a datelor în multe țări, studiul sugerează că aceste măsuri nu sunt suficiente pentru a schimba practicile platformelor de social media.
Facebook, de exemplu, a primit cele mai multe amenzi pentru încălcarea confidențialității utilizatorilor, dar rămâne una dintre cele mai invazive platforme în ceea ce privește colectarea datelor.
Pentru a-și proteja confidențialitatea în mediul online, utilizatorii sunt sfătuiți să fie mai selectivi în ceea ce privește informațiile pe care le împărtășesc.
Jasinska-Dias recomandă utilizarea serviciilor care permit înregistrarea fără a folosi detalii reale, atunci când este posibil.
De asemenea, crearea unui cont de email dedicat pentru înregistrările pe platformele de social media poate fi o strategie utilă.
Este crucial ca utilizatorii să-și revizuiască periodic setările de confidențialitate și să rămână informați cu privire la modificările aduse politicilor de utilizare și confidențialitate ale platformelor.
Un exemplu recent este LinkedIn, care a început să folosească datele utilizatorilor pentru antrenarea sistemelor sale de inteligență artificială.