Peste 30 de aplicații din App Store, magazinul dedicat platformei iOS, au fost depistate de către cercetătorii Sophos Labs că folosesc practici mai puțin convenționale pentru a atrage utilizatorii în abonamente scumpe. Se pare că anumite aplicații de iOS pentru funcții banale promit utilizatorilor utilizare gratuită, însă îi atrag în înscrierea la un abonament lunar, în unele cazuri plata fiind de câteva zeci de dolari sau euro pe lună, în timp ce altele cer o taxă săptămânală, după o perioadă de gratuitate de numai 3 sau 7 zile.
Utilizatorii sunt atrași cu aceste aplicații prin faptul că apar a fi gratuite în App Store. Practic, poți descărca oricare dintre aceste aplicații imediat pe un iPhone sau iPad și să crezi că utilizarea este de asemenea gratuită. La prima lansare, aplicația îți oferă o perioadă „gratuită” de test, însă este absolut necesară înscrierea într-un abonament pentru a beneficia de această ofertă. Desigur, mulți utilizatori uită să anuleze abonamentele, iar aceștia încep să cotizeze lună de lună la creatorii acestor aplicații scumpe fără să își dea seama.
Poți cheltui într-un an pe o aplicație aproape cât jumătate din costul unui telefon high-end, sau chiar costul unui telefon de medie nou: la 30 de dolari pe lună pentru anumite aplicații, costul pe an ajunge la 360 de dolari, în timp ce anumite aplicații cer 9 dolari pe săptămână, adică în jur de 470 de dolari pe an. Având în vedere că noul iPhone SE a fost anunțat la 480 de euro, probabil că nu vor fi mulți utilizatori confortabili să dea pentru utilizarea unei aplicații cât au dat pe telefon.
Ajută și faptul că adevăratele costuri sunt prezentate într-un mod mai „ascuns”, întregul proces fiind realizat în așa fel încât să inducă utilizatorii în eroare. Sophos Labs a făcut o listă cu aplicațiile care aplică astfel de practici, multe dintre ele fiind din categoriile horoscop, cititor de palme, aplicații de chat video sau de editat fotografii și clipuri video, cât și lucruri mult mai banale, care nu fac decât să ceară bani pentru funcții deja incluse în software-ul telefoanelor, precum un cititor de coduri QR.
Dacă aveți una dintre aplicațiile de mai jos instalate pe un iPhone, este posibil ca aceasta să tragă bani de pe cardurile voastre săptămânal sau lunar și să nu vă dați încă seama. iOS 13 are o nouă funcție, care la ștergerea unei aplicații care încă are un abonament activ, sugerează utilizatorului să își închidă și abonamentul, pentru a nu plăti servicii pe care nu le mai folosește. Ideal ar fi să ștergeți imediat oricare dintre aceste aplicații:
În cazul în care ați avut una dintre aceste aplicații instalate dar nu sunteți siguri că ați și anulat abonamentul, puteți accesa aplicația de Configurări din iOS, accesați contul de iCloud (prima opțiune de sus) și mergeți la meniul Abonamente. Aici vor apărea toate abonamentele active și le puteți anula pe fiecare în parte manual.