Semnată în urmă cu trei ani, o alianță strategică semnată între giganţii Ford şi Volkswagen trebuia să ofere o alternativă pentru Tesla, concurând segmentul sistemelor pentru condus autonom şi vehicule electrice.
Prin acordul semnat între cele două companii, Volkswagen s-a angajat să investească nu mai puţin de 2.6 miliarde dolari într-un startup specializat în dezvoltarea de tehnologii pentru vehicule autonome – Argo AI, achiziţionat în anul 2017 de către Ford printr-o tranzacţie de 1 miliard de dolari. Costul proiectului a urcat între timp la 3.6 miliarde dolari, cei doi giganți ai industriei auto având în subordine peste 2000 de angajați bine plătiți, specialiști recrutați pe domeniul tehnologiilor de inteligență artificială.
În cadrul acestui proiect, Ford urma să aibă acces la platforma Volkswagen MEB (Modulare E-Antriebs-Baukasten) pentru vehicule electrice, pe care să o folosească pentru a lansa cel puţin un model de serie full-electric până în anul 2023. Producătorul auto spera să livreze cel puţin 600000 de vehicule electrice pe teritoriul european, folosind arhitectura platformei VW MEB, un al doilea model Ford fiind deja în discuţie.
Fondat de foşti angajaţi ai companiei Uber, ingineri şcoliţi în laboratoarele de robotică ale Universităţii Carnegie Melon, startup-ul Argo trebuia să devină o entitate cu anvergură globală, ale cărei tehnologii să fie încorporate deopotrivă în vehicule Ford şi Volkswagen, testate pe drumurile din Statele Unite şi Europa.
În realitate, proiectul s-a lovit de încetinirea economiei globale și, probabil, așteptările mult prea optimiste ale companiilor finanțatoare, fără prea multă experiență în afara pieței tradiționale de autoturisme cu motoare pe combustie.
”În coordonare cu acționarii noștri, a fost luată decizia ca Argo AI să nu își continue misiunea asumată”, a declarat un purtător de cuvânt al Argo AI într-un comunicat oficial. „Mulți dintre angajați vor primi oportunitatea de a-și continua activitatea în domeniul tehnologiilor de condus autonom, fie cu Ford, fie cu Volkswagen, în timp ce contractele pentru alții vor fi încheiate, din păcate”.