Automobilele electrice vor fi mai populare decât cele cu motoare cu ardere internă peste doar câțiva ani. Pe unele piețe revoluția deja s-a întâmplat. În Norvegia, doar 4% dintre mașinile vândute în 2021 au fost echipate doar cu motoare tradiționale. Restul au fost mașini integral electrice, hybrid sau PHEV.
În Olanda, 58% din automobilele noi vândute în luna decembrie a anului trecut au fost din categoria BEV (Battery Electric Vehicle). Exemplele pot continua, dar este clar care este trendul actual în industria auto.
Companiile au înțeles acest lucru și își ajustează strategia la noua realitate. Audi, de exemplu, a anunțat că a renunțat la dezvoltarea de noi motoare cu ardere internă. Le va perfecționa pe cele existente atât timp cât va fi nevoie.
Marea majoritate a automobilelor electrice produse astăzi folosesc baterii Li-Ion, iar aceasta este o problemă. Mare.
Acești acumulatori sunt foarte greu de reciclat. Cum cererea pentru ei crește, crește și presiunea pe autorități, producători și companiile auto să facă ceva în legătură cu bateriile uzate. Aruncarea lor în gropi de gunoi nu este o soluție sustenabilă.
Metodele de reciclare folosite la bateriile tradiționale, precum cele cu acid și plumb, nu funcționează bine în cazul modelelor Li-Ion. Acestea din urmă sunt mai mari, mai complexe și periculos de dezmembrat. Știm că perforarea unei celule Li-Ion poate duce la incendiu sau chiar explozie. Astfel, demontarea componentelor se face, în acest moment, în mare parte manual.
De aceea, în acest moment doar aproximativ 5% din bateriile Li-Ion sunt reciclate la nivel global. Restul merg la groapa de gunoi.
Însă, cum cererea pentru automobile electrice crește, trebuie să fie reciclate mai multe baterii. Resurse de litiu există, chiar în cantități uriașe, dar extragerea lor este costisitoare și poluantă. De exemplu, sunt necesari peste 2,2 milioane de litri de apă pentru a obține o tonă de litiu.
În Chile, extracția acestui element a fost asociată cu distrugerea vegetației, creșterea temperaturilor zilnice în regiunile afectate și cu secetă, potrivit BBC Future.
„Nu mai putem trata bateriile Li-Ion ca fiind de unică folosință”, a declarat Shirley Meng, profesor, care predă tehnologii de producere a energiei, la University of California. Asta deoarece minarea de litiu, cobalt și nichel consumă multă electricitate și resurse.
Unele companii auto dau deja dovadă de responsabilitate. Nissan folosește bateriile uzate de Leaf în roboții autonomi care livrează piese în fabricile sale auto.
În Europa, Volkswagen a deschis o stație de reciclare în Salzgitter, Germania. Capacitatea este de 3.600 de pachete de baterii pe an în prima fază, pilot. Acolo, compania recuperează elemente importante, precum nichel, cobalt și litiu. Cuprul și aluminiul sunt livrate către centrele de reciclare deja existente.
Renault reiclează toate bateriile uzate rezultate de pe modelele pe care le vinde. Compania face acest lucru în parteneriat cu companiile Veolia și Solvay. Consorțiul dorește să recicleze în viitor baterii provenite de la orice producător auto și să ajungă la o cotă de piață de 25% în domeniu, în Europa.
La Faraday Institution din Marea Britanie, cercetătorii testează roboți care să se ocupe de demontarea, în siguranță, a pachetelor de baterii Li-Ion, în cadrul ReLib Project.
Echipa a găsit o cale pentru a recicla anodul și catodul folosind o unealtă ultrasonică, precum cele utilizate de dentiști pentru a curăța dinții. „Concentrează ultrasunetele pe o suprafață, care apoi creează mici bule care fac implozie și dezlipesc stratul de pe suprafață”, explică Andrew Abbott, chimist. Noua metodă poate procesa de 100 de ori mai mult material în aceeași perioadă de timp, comparativ cu metodele actuale, hidro-metalurgice.
Din fericire, se lucrează la noi tehnologii pentru baterii, care le-ar putea înlocui pe cele Li-Ion. O echipă condusă de Jodie Lutkenhaus, profesor de inginerie chimică la Texas A&M University, dezvoltă o baterie alcătuită din substanțe organice care pot fi degradate la comandă. Aceste baterii se numesc Organic Radical Batteries (ORB) și există încă de la începutul secolului 21.
Mai mult, o firmă din China susține că este gata să producă în serie „prima” baterie de mașină electrică fără cobalt. Acesta este un material rar, scump și minat de oameni care lucrează în condiții foarte dificile de muncă.
Toate aceste noi tehnologii sunt extrem de necesare. Uniunea Europeană crede că până în 2030 pe străzile sale vor fi 30 de milioane de automobile electrice.