Cândva ridiculizate, mașinile pe trei roți revin în forță, în versiuni electrice

25.03.2021
Cândva ridiculizate, mașinile pe trei roți revin în forță, în versiuni electrice
Foto: Profimedia Images

Mașinile pe trei roți au fost întotdeauna vehicule de nișă, deseori neluate în serios sau chiar ridiculizate. Acest lucru se schimbă, însă, deoarece câteva companii au lansat modele electrice extrem de atractive. Mai mici și mai ieftine decât surorile lor electrice cu patru roți, aceste vehicule ar putea deveni ceva comun pe străzile viitorului.

Avem de a face, de fapt, cu o întoarcere la origini. Prima mașină electrică din lume, inventată în 1880 de francezul Gustave Trouve, a fost una pe trei roți.

Mai mult, primul model de automobil cu motor cu abur, inventat de un alt francez, Nicolas-Joseph Cugnot, a fost, de asemenea, unul pe trei roți. Un prototip al vehiculului a intrat, în 1771, într-un zid din Paris, fiind consemnat astfel probabil primul accident auto din istorie. Ulterior, designerii auto s-au concentrat pe vehicule mai stabile, pe patru roți.

Prototipul lui Cugnot (Foto: Wikipedia)

Totuși, de-a lungul timpului mai mulți producători au cochetat cu ideea automobilelor pe trei roți. Exemple de modele mai cunoscute sunt: Messerschmitt Kabinenroller, Morgan 3-Wheeler, Reliant Regal, Reliant Robin sau simpaticul BMW Isetta.

Cine readuce în prim plan mașinile pe trei roți

Sunt, astăzi, câteva firme decise să transforme aceste vehicule în alternative atractive la modelele tradiționale, cu patru roți.

Startup-ul Aptera a prezentat recent o mașină electrică despre care susține că poate funcționa fără să fie încărcată la priză. Noul vehicul al companiei poate atinge, în varianta de top, o autonomie maximă de 1.600 de km cu bateriile – pachet de 100 kWh – încărcate complet. Mașina cu trei roți poate transporta doi pasageri și este prevăzută cu panouri solare.

Foto: Aptera

Vehiculul nu se încarcă în timp ce este condus. Panourile solare pot furniza, într-o zi însorită, suficientă energie pentru ca Aptera să parcurgă 72 de km, susține producătorul. Mașina poate fi încărcată, mai rapid, la o stație dedicată.

Aptera este și rapidă. Varianta cu tracțiune pe față poate ajunge la 100 km/h în 5,5 secunde, iar versiunea cu tracțiune integrală ajunge la viteza respectivă în doar 3,5 secunde. Prețurile încep de la 25.900 de dolari, dar pot ajunge la 46.000 de dolari pentru un model dotat complet.

Citește și: Ekranoplanul nu a murit odată cu Lun, ci se transformă. Iată urmașii „Monstrului din Marea Caspică”

O altă companie care atrage atenția pe segmentul automobilelor cu trei roți este Electra Meccanica, din Canada. Compania dezvoltă modelul Solo, care costă, în versiunea de bază, doar 18.500 de dolari. Vehiculul, care are un singur loc, oferă o autonomie de 160 de km și poate ajunge de la 0 la 100 km/h în 10 secunde. Autonomia nu este mare, dacă o comparăm cu media de pe piață din 2020, care a fost de 400 de km, dar modelul a fost gândit pentru oraș.

Compania canadiană construiește acum o fabrică în Phoenix, statul american Arizona, undeva va asambla 20.000 de vehicule pe an.

Mașini eco pe trei roți

O altă firmă, care a atras atenția, printr-un model cu aspect retro, este Nobe Cars. Modelul Nobe 100 cântărește doar 600 de kg și oferă o autonomie de 210 km. Prețul este de aproximativ 31.000 de euro, iar firma a început să primească comenzi pentru vehicul. Mașina poate fi actualizată prin patch-uri software, la fel ca o Tesla.

O versiune cu autonomie de 260 de km (Nobe 100GT) este oferită la prețul de 40.000 de euro. Vehiculul poate ajunge de la 0 la 100 km/h în doar 5,9 secunde și poate atinge o viteză maximă de 130 km/h.

Foto: Nobe

La Nobe 100 atrage atenția faptul că toate materialele folosite sunt reciclabile.

Potrivit unui raport realizat de firma de cercetare ReportLinker, piața vehiculelor pe trei roți va crește constant în următorii ani și va ajunge la o valoare de 13,73 miliarde de doari în 2027. În 2018, aceasta valora 9,14 miliarde de dolari.

Urmărește Go4IT.ro pe Google News
Adrian Popa
Adrian Popa
Adrian Popa este coordonator al site-urilor Go4it.ro și Go4games.ro. Are 17 ani de experiență în presa centrală și a debutat ca jurnalist specializat pe economie/piețe financiare. Înainte de a ajunge la Grupul de presă Gândul, Adrian a fost redactor-șef la Mediafax.ro și Gandul.ro (fostul ... citește mai mult