Un studiu NASA relevă că funcțiile Smart Car pentru asistență la condus, responsabile cu automatizarea anumitor rutine și care ar trebui să-ți facă mai ușoară viața la volan, de fapt îți cresc riscul de accident și chiar deces.
Mai exact, atunci când deții un autovehicul sofisticat, echipat cu multe sisteme de asistență la condus, ești mai predispus la un comportament riscant decât atunci când știi cu certitudine că doar vigilența și reacția rapidă la orice situație neprevăzută te poate feri de un accident. Astfel, șoferii se simt încrezători să conducă mai mult timp decât ar fi cazul și sunt mai predispuși să urce la volan când sun deja obosiți, sau chiar sub influența alcoolului, mizând pe sistemele automate ale vehiculului pentru a-i feri de eventuale pericole.
Mai ales în cazul autoturismelor echipate cu sisteme avansate de asistență la condus autonom, funcții precum lane assist ajută mașina să rămână pe banda de rulare, în timp ce funcția de asistență la frânare te poate ajuta să păstrezi distanța față de mașina din față, sau chiar frâna în locul tău. Însă toate acestea nu înseamnă că persoana din spatele volanului poate asista doar la ceea ce se întâmplă în trafic, intervenind în anumite momente. Într-un fals sentiment de siguranță, unii șoferi intervin mai târziu decât ar trebui în situații riscante, iar alții renunță cu totul la bunele practici, permițând ca atenția să le fie distrasă cu alte activități sau conducând într-o starea avansată de oboseală.
Studiul NASA a implicat lucrul cu un grup de voluntari, puși să participe la sesiuni îndelungate de condus folosind simulatoare auto, cu și fără sisteme de asistență la condus activate. Concluzia a fost că pe mașinile echipate cu sisteme avansate de asistență la condus, sau condus autonom, șoferii resimt starea de somnolență mai devreme și sunt mai predispuși să ațipească la volan, decât dacă ar conduce autoturismul în mod complet neasistat.