Consecință inevitabilă a tehnologiei folosite, acumulatorii Li-ion încep să se degradeze chiar din ziua în care au fost fabricați, indiferent dacă sunt sau nu folosiți. Menționând asta doar ca o notă de subsol în pagina de produs, site-ul Tesla listează exemplare Model 3 cu un discount atractiv aplicat prețului de listă, cumpărătorii descoperind abia mai târziu compromisul pe care l-au acceptat în mod tacit.
Se întâmplă frecvent ca autoturisme să fie livrate reprezentanțelor locale ale marilor branduri auto, doar pentru a rămâne nevândute timp de mai multe luni sau chiar peste un an, pe motiv că nu există cerere din piață pentru modelul/nivelul de echipare respectiv. În cele din urmă, unii cumpărători „norocoși” sunt recompensați cu reduceri semnificative de prețuri pentru achiziția mașinilor rămase pe stoc, chiar și de câteva mii de euro din prețul de listă. În cazul autoturismelor cu propulsie termică, eventualele probleme apărute sunt în general minore și oricum, rezolvabile pe garanție. Spre exemplu, o mașină stătută prea mult timp nemișcată în parcarea reprezentanței ar putea avea anvelopele aplatizate și probleme cu alte subansamble care includ elemente din cauciuc, cum ar fi articulațiile suspensiei, garnituri, etc. Cel mai adesea, aceste probleme se manifestă în primele luni de utilizare a autoturismului și sunt acoperite de garanție.
În schimb, la autoturismele cu propulsie electrică data de fabricație este și mai importantă, una dintre componentele cele mai costisitoare – bancul de acumulatori Li-Ion – fiind de fapt o „consumabilă” care se uzează atât pe măsură ce este folosită, dar și în timp, durata de „viață” fiind calculată de la momentul fabricației și nu a vânzării către clientul final.
Aparent, perfect rezonabilă pentru consumatorii de rând, garanția standard oferită de Tesla pentru pachetul de acumulatori inclus pe autoturismele cu propulsie electrică este de 8 ani sau 192000 km (decurgând de la momentul cumpărării vehiculului). În realitate, altul este criteriul după care ar trebui să ne ghidăm cel mai mult. Fără prea multă experiență în domeniul mașinilor electrice, puțin cumpărători realizează că defecțiunile la bancul de acumulatori rareori se produc în mod spontan. În schimb, cel mai adesea vorbim despre uzura progresivă a acumulatorilor, manifestată prin nimic altceva decât diminuarea autonomiei afișată în bord, după o încărcare completă. Pornind de la această premisă, garanția Tesla acordată doar la scăderea capacității acumulatorului la mai puțin de 70% din valoarea menționată în specificațiile tehnice, înainte de atingerea celorlalte două limite sus menționate, deodată nu mai pare atât de atractivă.
Revenind la compromisul menționat în spatele link-ului ”Learn More”, atașat paginii de produs în care sunt listate exemplarele Tesla Model 3 oferite la preț redus, cumpărătorii sunt informați că acumulatorii instalați au data de fabricație începând cu anul 2017, pierzând cu până la 12% din autonomia inițială. În tip ce autonomia redusă este afișată la vedere, nu este clar dacă garanția acordată se raportează la această cifră redusă, sau este păstrat criteriul autonomiei „nominale” aplicabil și celorlalți clienți Tesla.