Fabricarea unei baterii pentru maşini electrice poate genera tot atâta poluare cât şofatul pe benzină timp de 8 ani

23.06.2017
Fabricarea unei baterii pentru maşini electrice poate genera tot atâta poluare cât şofatul pe benzină timp de 8 ani

Potrivit unui studiu aparţinând IVL The Swedish Environment Institut, fabricarea unui acumulator pentru vehicule electrice poate elibera în atmosferă tot atâta dioxid de carbon cât ar rezulta din conducerea unui vehicul pe benzină timp de 8 ani de zile.

Cu durată de exploatare limitată în timp şi atât de costisitori încât mulţi proprietari de vehicule electrice aleg să îi închirieze contra unui abonament lunar plătit companiei producătoare, acumulatorii cu tehnologie Li-Ion sunt obţinuţi în urma unui proces de fabricaţie laborios şi mare consumator de energie. Potrivit raportului publicat de institutul suedez, pentru fiecare 1 kWhr capacitate de stocare adăugată, fabricarea unui acumulator Li-ion degajează în atmosferă între 150 şi 200 kg dioxid de carbon (CO2). Având în vedere faptul că un acumulator tipic pentru vehicule electrice oferă capacităţi între 30 şi 100 kWhr, rezultă emisii de 5,3 – 17,5 tone CO2 în atmosferă, produse încă dinainte ca vehiculul electric să iasă pe poarta fabricii.

Jumătate din aceste emisii rezultă din producerea materiilor prime iar cealaltă jumătate din fabricarea efectivă a acumulatorilor. De asemenea, calculul presupune folosirea energiei electrice generată în proporţie de 50% din surse regenerabile, plasarea activităţii de producţie a acumulatorilor într-o ţară unde folosirea combustibililor fosili este predominantă generând estimări şi mai sumbre.

Comparat cu alternative hibride mai puţin dependente de propulsia electrică, un vehicul Tesla echipat cu un acumulator Li-Ion de capacitate mare este de până la trei ori mai poluant decât modelul rival Nissan Leaf, prevăzut cu un acumulator ce asigură doar parţial necesarul de energie.

Având în vedere procesul de fabricaţie mai puţin poluant, un autoturism convenţional cu motor pe benzină sau diesel poate fi condus 2.7 ani înainte de a egala emisiile de CO2 atribuite unui autoturism Nissan Leaf hibrid proaspăt ieşit pe porţile fabricii, sau 8.2 ani dacă luăm exemplul unui model Tesla complet electric.

Cercetătorii recomandă cumpărătorilor de vehicule electrice să nu opteze pentru o capacitate a bateriei mai mare decât este absolut necesar, dacă vor cu adevărat să protejeze mediul înconjurător.

Din păcate, reciclarea acumulatorilor la finalul ciclului de viaţă este in sine un proces consumator de energie şi permite doar recuperarea materiilor prime, astfel că impactul ecologic lăsat de folosirea acumulatorilor Li-ion rămâne la un nivel ridicat.

Urmărește Go4IT.ro pe Google News
Aurelian Mihai
Aurelian Mihai
Aurelian Mihai este cel mai vechi redactor al site-ului Go4it.ro. Are 14 ani de experienţă în presa IT şi cunoștințe ample din sfera tehnologiei. Înainte de a ajunge la Go4it, Aurelian a fost redactor pentru revista XtremPC, acoperind rubrica de știri, desfășurarea de teste comparative și ... citește mai mult