S-au dus vremurile când plimbatul cu bicicleta era un sport în sine, apariţia modelelor puţin costisitoare echipate cu propulsie electrică lăsând pedalarea ca activitate opţională, de care te poţi lipsi cu totul în călătoriile prin oraş.
Gândită să încapă cu uşurinţă în portbagajul unei maşini compacte, sau în lift, FIIDO D2 este o bicicletă de mărime potrivită pe care te poţi baza atât pentru naveta spre serviciu, dar şi în concediile la munte sau la mare. În plus, şaua şi ghidonul ajustabil pot fi adaptate foarte uşor pentru orice membru al familiei, în limita unei greutăţi de cel mult 120 kg (aprox. 80kg, pentru rezultate bune la accelerare şi durabilitate în timp).
Bicicleta vine într-o cutie destul de voluminoasă şi grea, gata asamblată şi cu bateria aproape complet încărcată. Vine cu toate şuruburile strânse şi nu trebuie decât depliată şi ajustată la înălţimea dorită, după care poţi pleca la drum.
Proiectată pentru a funcţiona ca bicicletă de oraş, folosită predominant cu pedalare asistată electric sau în modul complet electric, FIIDO D2 este ceva mai grea decât o bicicletă obişnuită pentru agrement, producătorul optând pentru folosirea unui şasiu din oţel foarte rezistent şi îmbinări masive în punctele de pliere. Nu trebuie uitat nici motorul electric cu o putere de 250W, care contribuie şi el la greutatea finală de 19kg.
Ascuns în tubul cu pereţi dublii ai şasiului central, bancul de acumulatori este format din celule Li-Ion cu format standard 18650 şi are o capacitate de 7.8Ah (2600mAh x 30 celule). Cu greutate de 1.55 Kg acesta nu este automat detaşabil, însă poate fi extras relativ uşor prin înlăturarea a două şuruburi şi conectorul de alimentare fixat la partea de jos, spre exemplu pentru a putea fi încărcat în camera de hotel, lăsând bicicleta în portbagajul maşinii. Pentru restul situaţiilor, mânerul încorporat în cadrul bicicletei simplifică oarecum căratul în lift sau pe scări.
În cutie mai găseşti un manual de utilizare în limba engleză, 2 chei pentru pornirea bicicletei, încărcătorul similar alimentatoarelor pentru laptop, precum şi câteva inbusuri, în cazul în care este nevoie să strângi unele elemente. Bicicleta este disponibilă în 2 culori: neagru (Slate Gray) şi alb (Crystal Cream). Din păcate, singura variantă de baterie disponibilă este cea de 7800mAh, suficientă pentru aproximativ 25 km de mers în forţă folosind modul full-electric, sau până la 30 km dacă dozezi acceleraţiile şi atingi mai rar viteza maximă, limitată conform legislaţiei europene la 25Km/h. La fel ca şi modelul anterior FIIDO D1, modelul D2 poate fi „convins” să ignore această restricţie, atingând o viteză maximă de 30-32km/h cu bateria complet încărcată.
FIIDO D2 vine cu suspensie pneumatică la partea din spate, care poate fi ajustată în funcţie de greutatea pasagerului şi nivelul de confort vs sportivitate dorit, folosind aceeaşi pompă cu care umflăm şi roţile. Din păcate, ghidonul vibrează puternic la mersul pe asfalt foarte denivelat sau piatră cubică, fapt ce poate induce dureri la nivelul închieturilor. Şaua destul de lată şi bine capitonată este însă confortabilă, iar spre deosebire de folosirea unei trotinete electrice la viteze mari, nu există riscul apariţiei durerilor la nivelul genunchilor după mersul îndelungat pe suprafeţe denivelate.
Roţile cu diametru de 16 inch sunt destul de mari pentru o bicicletă pliabilă, însă vor părea mici pentru cei obişnuiţi cu biciclete de mărime normală. Beneficiul este însă o manevrabilitate sporită şi strecurare mai uşoară prin spaţii înguste. În loc de tablă şi spiţe tradiţionale, producătorul a optat pentru jante din aliaj fabricate prin turnare, ceva mai grele dar foarte rezistente. Cauciucurile sunt de tipul cu cameră de aer, mult mai confortabile decât roţile din cauciuc plin. Valva pentru umflare este similară celor întâlnite la autoturisme, fără ventil care să necesite înlocuire periodică.
Motorul electric integrat în butucul roţii din spate este cuplat la roată prin intermediul unui reductor de turaţie cu roţi zimţate complet încastrat, avantajul fiind obţinerea unei puteri superioare de accelerare şi construcţie mai compactă decât întâlnim la sistemele direct-drive sau cuplate prin curea/lanţ. Ca şi dezavantaj putem lua zgomotul specific cutiilor de viteze, resimţit mai ales la accelerările puternice. Acesta poate fi însă în ajutorul pietonilor, care vor sesiza mai uşor apropierea, scutind folosirea frecventă a claxonului. Deşi au existat unele probleme la modele mai vechi de biciclete electrice, sistemul de angrenare cu motor compact şi reductor de turaţie este considerat una dintre cele mai fiabile soluţii disponibile în prezent pentru vehicule electrice de mici dimensiuni.
Pentru pornirea bicicletei vei avea nevoie de una din cheile puse la dispoziţie de producător. Nu trebuie decât să roteşti cheia în contact şi eşti gata de plecare. Cheia este valabilă doar pentru folosirea propulsiei electrice, bicicleta neincluzând sistem de blocare a roţilor sau a ghidonului. Având în vedere greutatea redusă, folosirea unui dispozitiv antifurt pentru legarea de un obiect bine ancorat la sol este absolut necesară la parcarea în spaţii nepăzite permanent.
În modul de pedalare manual, FIIDO D2 vine cu un singur pinion la partea din spate, raportul de viteză oferit fiind ajustat pentru rezistenţă medie la înaintare şi o deplasare uşoară zona vitezei de 10-15 km/oră, cu sau fără asistare electrică.
Motorul cu putere de 250W este considerat o soluţie entry-level pentru biciclete electrice. În practică, cuplul obţinut cu ajutorul reductorului de turaţie este mai mult decât suficient pentru urcatul unor pante destul de abrupte, chiar şi fără asistare prin pedalare manuală. La plecarea de pe loc, cuplarea bruscă a acceleraţiei poate sălta roata din faţă de la sol, mai ales dacă bateria este bine încărcată.
În partea frontală este prezent un far cu LED, iar pe spate un stop gen „ochi de pisică”. Farul este destul de puternic, dar focalizează lumina într-un spot prea îngust, aşa că nu te poţi baza pe lumina acestuia decât la mersul cu viteză redusă. Pentru folosirea pe drumurile cu circulaţie auto, adăugarea unui set de oglinzi (neincluse în pachetul standard) ar putea o idee bună.
Fiido D2 oferă de 3 moduri de utilizare, selectabile prin intermediul butonului prezent pe ghidon. Modul clasic probabil îl vei folosi doar atunci când bicicleta va rămâne fără baterie, sau atunci când vrei să dai jos câteva kilograme, efortul la pedalare fiind puţin crescut datorită greutăţii bicicletei. Din fericire, motorul este decuplat de roţi la mersul în gol sau pedalare manuală, astfel că vei putea folosi din plin inerţia căpătată prin pedalare sau mersul la vale.
În modul asistat, motorul electric face pedalatul mai plăcut, reducând efortul la înaintare. Din păcate implementarea nu este cea mai reuşită, sistemul bazat pe detecţia rotaţiei are răspuns întârziat şi o forţă predefinită a motorului electric. Asta înseamnă că plecarea de pe loc este iniţial greoaie, după care intrarea motorului electric cauzează accelerare bruscă, nedorită la mersul în zone aglomerate. Odată pus în mişcare, puterea motorului electric creşte proporţional cu viteza de pedalare, ajutând atingerea unor viteze mai mari. Sistemul optimizat pentru deplasarea pe drum fără înclinaţie nu ţine însă cont şi de forţa aplicată la pedalare, ajutorul primit la urcarea pantelor fiind deseori insuficient. Principalul avantaj este maximizarea autonomiei de deplasare, spre zona de 40-50 km.
În modul complet electric, FIIDO D2 devine un moped de mici dimensiuni, prevăzut cu pedale în loc de zonă pentru sprijinirea picioarelor şi acceleraţie la mâna dreaptă. Acceleraţia poate fi dozată suficient de lin pentru a te strecura fără teamă pe lângă trecători, sau mai puternică, dacă vrei o plecare în forţă. Folosită în combinaţie cu pedalatul manual, maneta de acceleraţie disponibilă în modul full-electric pare să ofere cea mai bună flexibilitate, atât la plecarea de pe loc dar şi la mersul constant sau în pantă.
Fiido D2 are frâne pe disc, faţă şi spate. Deşi pot fi zgomotoase în anumite momente, acestea sunt foarte eficiente şi pot face faţă coborârii la vale fără risc de supraîncălzire. Deşi nu este indicat să o folosiţi prea mult prin ploaie, bicicleta Fiido D2 vine echipată cu aripi pentru roţi generos dimensionate şi prevăzute cu apărători din cauciuc împotriva stropirii.
Pe ghidon mai este prezent şi un suport pentru telefon prevăzut cu fixare pe şurub şi clampe cauciucate. Acesta poate reţine fără probleme cam orice telefon, sau o cameră de tipul GoPro. Sub suport este prezent şi un port USB, cu ajutorul căruia poţi alimenta telefonul sau camera video în timp ce te plimbi.
Bicicleta este dotată şi cu un claxon uni-tonal, suficient de puternic dar cam enervant. Autonomia rămasă este redată pe un display cu LED nu foarte precis, pe care încărcarea bateriei este afişată la nivelul maxim (5/5) până când autonomia reală scade undeva sub 50%, după care următoarele liniuţe dispar relativ repede. În practică, experienţa folosirii frecvente vă va ajuta să descifraţi mai bine autonomia rămasă, mai ales că puterea de accelerare scade simţitor când bateria este aproape descărcată. Folosită în modul complet electric, autonomia are de suferit destul de mult în funcţie de greutate, condiţiile de drum şi temperatura ambiantă, astfel că nu veţi putea parcurge mai mult de 25km decât dacă dozaţi acceleraţiile şi evitaţi folosirea frecventă a frânei. Odată pusă în mişcare, bicicleta nu intră în frânare regenerativă la decuplarea acceleraţiei, orice acţionare a frânei de mână reducând din autonomia rămasă. Totuşi, poţi folosi mersul în gol pentru maximizarea distanţei acoperite, folosind mai eficient impulsurile date de motorul electric.
Procedeul de încărcare constă în extragerea dopului de etanşare şi cuplarea mufei de alimentare la partea de jos a cadrului bicicletei. Din păcate, nivelul de încărcare atins şi timpul de aşteptare rămas nu sunt comunicate în nici un fel, încheierea procesului fiind semnalată doar prin schimbarea culorii LED-ului de pe adaptorul AC din roşu în verde. În general, o încărcare completă durează până la 5 ore. Vestea bună este că adaptorul AC este suficient de mic şi uşor pentru a nu-l simţi în rucsac sau chiar în buzunar, continuarea încărcării la destinaţie fiind o soluţie atunci când te grăbeşti.
*notă: zgomotul de motor este supra-amplificat pe filmare datorită fixării camerei video direct pe cadrul bicicletei
După folosire, poţi deplia bicicleta electrică acţionând cele patru sisteme de fixare manuală. Două sunt pentru coborârea ghidonului şi şaua, iar celelalte două sunt de tipul cu balama, servind la plierea cadrului şi ghidonul. Cu puţin antrenament, operaţiunea este simplu de realizat nu implică unelte ajutătoare. Ceva mai dificilă este aplecarea bicicletei în portbagaje adânci, greutatea de 19 kg fiind puţin incomodă.
Chiar dacă nu este la fel de sportivă ca un mountain bike tradiţional, Fiido D2 compensează prin convingerea cu îţi permite să urci pantele şi confortul oferit de suspensia pneumatică. Roţile de mărime potrivite favorizează manevrarea uşoară, iar acceleraţia obţinută în modul full-electric este perfectă pentru sprinturi pe străzile oraşelor. Autonomia de aproximativ 25Km la utilizare normală ar trebui să fie suficientă pentru plimbări de week-end sau naveta zilnică spre serviciu, lăsând folosirea pedalelor ca soluţie de rezervă în cazul epuizării bateriei.
Chiar dacă în privinţa aspectului există poate loc şi de mai bine, construcţia este practică şi bine realizată, bicicleta Fiido D2 fiind deopotrivă confortabilă la drum lung şi suficient de solidă pentru a trece fără emoţii peste denivelările din asfalt.
Ca şi dezavantaje avem modul imprecis de afişare a nivelului bateriei şi durata de încărcare relativ mare. În modul de utilizare cu asistenţă la pedalare, intervenţia motorului electric este uşor întârziată şi cu forţă uneori nepotrivită vitezei pe care intenţionăm să o atingem, comutarea în modul de accelerare manuală oferind un control mult mai precis.
Bicicleta electrică FIIDO D2 poate fi comandată din oferta magazinului TOMTOP la preţul de 428 euro, cu livrare gratuită şi fără taxe vamale te teritoriul UE, inclusiv România. Mai multe oferte TOMTOP pot fi găsite aici.