Grupul auto Stellantis testează în Italia, pe un circuit construit în Chiari din regiunea Lombardia, o nouă tehnologie de alimentare pentru mașini electrice numită Dynamic Wireless Power Transfer (DWPT). Aceasta implică instalarea de bobine sub asfalt, care permite alimentarea mașinilor echipate cu un receptor wireless să fie alimentate direct din asfalt, fără a mai folosi bateria internă. Circuitul se numește Arena del Futuro (Arena viitorului) și ar putea deschide calea către viitorul mașinilor electrice.
Stellantis este un grup mare, care include brand-uri precum Alfa Romeo, Chrysler, Citroen, Dodge, Fiat, Jeep, Lancia, Ram, Peugeot, Opel și Maserati. Acestea nu au investit foarte mult în producția de mașini electrice în ultimii ani, în raport cu concurența. Circuitul cu încărcare wireless pentru mașini electrice ar putea să se dovedească a fi mult mai important pentru viitorul vehiculelor electrice, decât lansarea de mașini în prezent.
Sistemul DWPT a fost prezentat recent cu ajutorul unei mașini electrice Fiat New 500, care poate funcționa fără să consume baterie pe circuitul Arena del Futuro. Stellantis a instalat sub asfalt bobine care emit unde electromagnetice, care pot fi receptate de un sistem proprietar, care poate alimenta cu acest curent motorul direct, fără să mai treacă prin baterie. De altfel, poți încărca mașina la cerere în timpul mersului prin DWPT, iar sistemul este gândit pentru plată automată.
Aceasta ar putea fi o soluție pentru autostrăzi, care ar permite funcționarea mașinilor electrice pe toată lungimea lor, fără a consuma baterie. Fiind un sistem bazat pe curent continuu (DC), nu este necesară conversia sa la curent alternativ atunci când sistemul este legat direct la panouri solare sau la turbine de vânt. De asemenea, cablurile necesare sunt mai subțiri și pot fi realizate din aluminiu, ceea ce scade costurile de implementare, dar și ușurința în reciclare. Pentru instalarea pe drumuri publice, este necesară săparea unui mic șanț în asfalt, pentru instalarea sistemului, care poate fi apoi acoperit din nou cu asfalt. În teste, mașina Fiat New 500 a putut menține viteze de autostradă, ceva ce în mod obișnuit ar consuma mai repede bateria și ar putea duce chiar la supraîncălzirea acesteia.
Desigur, la fel ca încărcarea wireless de pe telefoane, precizia poziționării mașinii pe zona de încărcare este foarte importantă. Aici ar putea intra în discuție tehnologiile de condus autonom, care ar putea poziționa mașinile automat pe pista de încărcare.
Rămâne de văzut cât de scalabil este acest sistem. O mașină Fiat New 500 este mică și economică din punct de vedere al consumului de energie. Rămâne de văzut dacă sistemul poate susține multiple mașini simultan, sau mașini mai mari, precum autobuze sau camioane electrice.
sursa: Gizmodo