Mașinile electrice Tesla au avans tehnologic de cinci ani față de concurență. Asta o spun chiar rivalii săi din industrie, care recunosc că anumite componente, precum sistemul electronic proprietar, nu au momentan o alternativă reală. Totuși, Tesla pare să ia niște scurtături la care alți producători nu sunt dispuși să apeleze. Săptămâna aceasta au apărut mai multe informații despre probleme cu mașinile Tesla, de la ecrane tactile care nu mai răspund la comenzi, la baterii cu probleme și un raport nefavorabil din partea JD Power care spune că mașinile Tesla au cele mai multe probleme la suta de unități vândute.
NHTSA, agenția americană a siguranței pe drumuri, investighează compania lui Elon Musk pentru probleme la sistemul de infotainment. Se pare că anumite Tesla Model S mai vechi, au probleme cu touchscreen-ul care se poate bloca. În cazul oricărei mașini obișnuite, acest lucru n-ar fi o problemă foarte mare, dar accesul la multe dintre funcțiile de bază ale mașinilor Tesla se face exclusiv prin acest ecran.
Modelele afectate sunt din generațiile 2012-2015, echipate cu hardware mai vechi. Acestea integrează procesoare NVIDIA Tegra 3, aceleași pe care le-am văzut și pe diverse tablete ale perioadei respective. Problema este legată în special de cipul eMMC NAND de 8 GB integrat în această platformă hardware. Se pare că acestea cedează, iar acest lucru duce la dezactivarea funcțiilor „smart” ale mașinii precum acționarea ecranului tactil și lipsa accesului la navigație, browsing pe internet și altele.
Ce pune în pericol însă siguranța mașinii este faptul că nu mai poți accesa camera din spatele mașinii. Aceasta este activată și controlată prin acest sistem. NTHSA spune că a pornit această investigație după ce a înregistrat 11 plângeri în ultimele 13 luni referitoare la această problemă. De altfel, agenția spune că monitorizează momentan 63.000 de mașini Tesla care ar putea fi afectate, însă ia în calcul faptul că toate variantele de Model S din 2012 până în 2018 ar putea fi afectate. De asemenea, mașinile Model X din 2016, 2017 și 2018 folosesc aceeași platformă hardware. În total ar putea fi peste 150.000 de vehicule cu probleme.
Și problemele nu se opresc aici. Tesla Model S în variantele mai vechi ar putea avea și probleme cu bateriile. Mai exact, o problemă de design a acumulatorului. Se pare că lichidul de răcire poate să se scurgă în baterii, lucru care poate cauza un incendiu. Am văzut destule accidente în care mașinile Tesla au izbucnit în flăcări din cauza bateriilor, deci riscul este real.
Conform Business Insider, doar modelele din 2012 aveau aceste probleme. Compania era în grabă să producă și să livreze aceste mașini. Acestea erau la momentul respectiv parte din prima generație de serie a companiei. Se pare că mașinile au suferit probleme în producție pe toată perioada anului 2012, dar acestea tot au fost trimise spre livrare.
Între timp, aceste probleme au fost rezolvate. Tot au mai fost necesare diverse revizii hardware și actualizări de software care să protejeze bateriile la încărcare rapidă sau chiar în utilizare normală. Este posibil ca modele cu defectul de fabricație la nivelul bateriilor încă să existe pe șosele, întrucât compania nu a chemat niciodată în service acele vehicule.
În cele din urmă, compania de cercetare JD Power a publicat un nou raport. Tesla a reușit să fie pe „primul” loc la număr de probleme cu mașinile noi per 100 de vehicule vândute. Compania a monitorizat numărul de probleme raportate de clienții noi în primele 90 de zile de la cumpărarea mașinii și au ajuns la concluzia că cei care cumpără Tesla raportează cele mai multe.
Peste 250 de probleme la suta de vehicule vândute noteazaă JD Power în topul său. Astfel, Tesla este cu mult în spatele industriei la capitolul control al calității înainte de livrare. Deasupra tesla avem Land Rover cu 228 probleme la suta de vehicule, Audi cu 225 și Volvo cu 210. Pe primele locuri, cu cele mai puține probleme raportate apar Dodge și Kia cu 136, Chevrolet și Ram cu 141 și Genesis cu 142. Studiul a fost realizat pe piața din SUA.
Tesla nu este marcat pe niciun loc în clasament, întrucât Tesla a refuzat auditul în 15 dintre cele 50 de state ale SUA.
Surse: NTHSA (via The Verge), Business Insider, Jalopnik