Interpretată de unii experți drept un semn că afacerile din China nu merg prea bine, decizia lui Elon Musk de a reduce drastic prețul anumitor modele Tesla fost primită cu furie de proprietarii care au plătit cu până la 17% mai mult.
Reacționând la încetinirea economiei chineze, Tesla a operat începând cu luna septembrie 2022 reduceri succesive de prețuri, consumatorii din China beneficiind acum de cele mai mici prețuri din lume pentru anumite versiuni Model 3 sedan și crossover-ul Model Y. Dar în mod paradoxal, promoțiile anunțate nu pică deloc bine pentru cumpărătorii recenți, care își văd mașinile depreciate peste noapte la o eventuală revânzare și se simt păcăliți de compania americană.
Ajutat și de reducerile agresive de prețuri operate în anumite piețe, Tesla a reușit să livreze în 2022 cu 40% mai multe mașini electrice decât în anul anterior. Cât despre ajustările operate pentru piața din China, acestea vin să alinieze prețurile mașinilor Tesla cu cele ale rivalului BYD, iscând speculații despre un iminent război al prețurilor ce ar urma să deprecieze și mai mult mașinile achiziționate le prețuri adaptate după piețele vestice din SUA sau Europa.
Cel puțin deocamdată, nu există indicii cum că versiunile Tesla Model 3 sau Model Y produse pentru piața din China ar face rabat la calitate, diferența tot mai mare de preț față de piețele vestice existând mai degrabă din rațiuni comerciale.
Elon Musk’s gambit to slash Tesla prices in China may have partly backfired as angry owners protested the instant loss of value of their new vehicles. https://t.co/M9GxqcKyj4 pic.twitter.com/hBWbT6tVKA
— FORTUNE (@FortuneMagazine) January 9, 2023
Cât despre protestele spontane apărute în showroom-urile Tesla din China, manifestările țin mai degrabă de cultura locală și climatul politic în care drepturile consumatorilor sunt deseori ignorate. În lipsa unor legi eficiente sau instituții care să le protejeze interesele în mod convingător, protestele spontane sunt deseori singura modalitate prin care consumatorii nemulțumiți pot cere să li se facă dreptate. Însă dacă nu sunt la scară suficient de largă, sau contravin narativului de partid, protestele sunt fie înăbușite de forțele de ordine, sau pur și simplu ignorate. În cazul de față, business-ul Tesla ar putea avea o contribuție importantă la repornirea economiei chineze, puternic încercată de prăbușirea pieței imobiliare și măsurile de carantină COVID.
Aparent, principala nemulțumire a noilor proprietari ține de modul în care reprezentanții echipelor de vânzări i-au presat să finalizeze achiziția mașinilor Tesla comandate în luna decembrie, susținând că prețurile vor crește semnificativ în noul an.