Ample, un startup din orașul american San Francisco, se aliază cu Uber pentru lansarea unei noi rețele de alimentare pentru automobile electrice, care funcționează prin extragerea și înlocuirea pe loc a bateriei.
Planul este ca în loc să aștepți pentru încărcarea acumulatorului cu care ai venit, să îl înlocuiești cu altul deja încărcat. Operațiunea va dura cam tot atât cât un plin de benzină și va fi complet automatizată, șoferul trebuind doar să parcheze mașina pe o platforma special concepută. Incompatibil cu modelele existente de automobile electrice, sistemul presupune folosirea unor pachete de acumulatori cu design modular, concepute pentru inserție rapidă în sloturi prevăzute sub podeaua mașinii. În funcție de specificul autoturismului și autonomia solicitată de client, sistemul bazat pe un format standardizat va permite inserarea unuia sau mai multor module de acumulatori, flexibilizând astfel costul fiecărei alimentări.
Parteneriatul în valoare de 70 milioane dolari semnat cu Uber țintește în primă etapă construirea unor stații de încărcare pentru alimentarea flotei de mașini electrice din regiunea San Francisco. Însă dezvoltatorul Ample promite că va deschide rețeaua sa de alimentare și pentru publicul general, în următorii ani.
Funcționând pe principiul cuburilor LEGO, sistemul modular pentru înlocuirea acumulatorilor poate fi adaptat cu ușurință la diverse mărimi de vehicule și este complet autonom. Clienții veniți la centrele de încărcare nici măcar nu trebuie să se dea jos din mașină. Odată staționați în perimetrul indicat, nu rămâne decât să selectezi din aplicația pentru smartphone capacitatea dorită și să plătești. Sistemul detectează automat modelul vehiculului și-ți instalează numărul de module pentru baterie, corespunzător autonomiei selectate și spațiului fizic disponibil la bordul autoturismului.
Pe lângă rapiditatea și comoditatea operațiunii, sistemul prezintă și alte potențiale avantaje. Spre exemplu, este eliminată nevoia deținerii acumulatorului în proprietate, costul inițial al mașinilor electrice cu acest sistem fiind considerabil mai mic. În schimb, pe lângă energia electrică folosită vei plăti și o taxă de închiriere a bateriei, proporțională cu numărul de module instalate la momentul fiecărei alimentări, distanța parcursă și timpul de folosință. Spre exemplu, pentru naveta zilnică spre serviciu vei putea opta pentru autonomie parțială, beneficiind în schimb de o mașină mai puțin îngreunată cu acumulatori și tarife mai bune. Un alt avantaj de luat în considerare este problema uzurii acumulatorilor, transferată în totalitate către furnizorul serviciului de alimentare.
Acumulatorii vor putea fi încărcați în număr mare chiar la centrele de încărcare unde sunt recepționați, existența unui stoc de module preîncărcate asigurând că posesorii de mașini electrice vin și pleacă imediat ce operațiunea de înlocuire este finalizată. Lucrând după modelul benzinăriilor tradiționale, fiecare centru va putea funcționa cu un număr redus de stații pentru schimb de acumulatori, deservind un număr considerabil de vehicule.
Președintele Ample, John de Souza, a declarat că scopul companiei este de a face mașinile electrice cât mai accesibile posibil. Pentru mulți șoferi, decizia de a trece de la un motor cu combustie la o mașină electrică nu este fezabilă din cauza neplăcerii timpilor lungi de încărcare și a mașinilor care nu pot parcurge distanțe mari fără a se opri pentru a fi reîncărcate.
„Mașinile electrice nu ar trebui să fie subvenționate de guvern sau să aibă un cost personal imens”, a spus de Souza. „Trebuie să fie mai convenabil decât gazul, încât să devină o alegere logică pentru oameni să spună„ De ce nu aș schimba? ”
În actuala etapă de testare, Ample cere șoferilor UBER care folosesc mașini electrice un tarif cu 10%-20% mai mic decât în cazul unui plin de benzină. Costurile probabil că vor scădea și mai mult, odată ce sistemul va fi implementat la scară largă.
Potrivit companiei producătoare, stațiile autonome de schimbare a bateriei vin sub formă de structuri prefabricate care pot fi asamblate rapid în locația aleasă. „Am putea desfășura un oraș întreg în câteva săptămâni”, a spus Hassounah.
Ample nu este primul susținător al tehnologiei de schimbare a bateriei, concurență serioasă venind din partea a cel puțin șase start-up-uri cu strategii similare . În China – liderul în industria automobilelor electrice – practica este deja mult mai frecventă și se bucură de succes.