Sabotat de propria politică de prețuri exclusiviste, Apple a coborât pe locul 5 în topul producătorilor de PC-uri.
Potrivit statisticilor publicate de IDC, vânzările globale de smartphone-uri au scăzut cu 15.3% față de anul anterior. Potrivit aceleiași surse, vânzările de sisteme Mac au scăzut cu 22.5% în același interval, Q2-2021 – Q2-2022.
Livrările la nivel mondial de PC-uri tradiționale au scăzut cu 15,3% de la an la an, la 71,3 milioane de unități în al doilea trimestru al anului 2022. Acesta a fost al doilea trimestru consecutiv de livrări mai scăzute după doi ani de creștere. Scăderea a fost mai gravă decât se aștepta, deoarece aprovizionarea și logistica s-au deteriorat și mai mult din cauza blocajelor din China și a vântului macroeconomic persistent.
„Temerile legate de o recesiune continuă să crească și să slăbească cererea pe segmente”, a declarat Jitesh Ubrani, manager de cercetare pentru dispozitivele de urmărire a dispozitivelor mobile de la IDC. „Cererea de calculatoare a consumatorilor a scăzut pe termen scurt și riscă să dispară pe termen lung, deoarece consumatorii devin mai precauți cu privire la cheltuielile lor și se obișnuiesc din nou cu calcularea pe diferite tipuri de dispozitive, cum ar fi telefoanele și tabletele. Între timp, cererea comercială a fost mai robustă, deși a scăzut, de asemenea, deoarece întreprinderile întârzie achizițiile.”
Merită menționat și că actuala stare a pieței este distorsionată de condițiile apărute la începutul pandemiei COVID. Pandemia a crescut dramatic cererea de computere, deoarece tot mai mulți oamenii au fost nevoiți să lucreze de acasă, cumpărând noi dispozitive smartphone, tablete și PC-uri cu scopul adresării unei nevoi imediate.
Stabilind un standard poate prea înalt, raportat condițiile obișnuite de piață, cererea inițială a lăsat locul unei prăbușiri inevitabile a vânzărilor, amplificată și mai mult de înrăutățirea condițiilor economice.
În ciuda scăderii recente și a slăbirii cererii, volumul total de PC-uri este încă comparabil cu începutul pandemiei, când volumele au atins 74,3 milioane în al doilea trimestru al anului 2020, iar piața este încă mult peste nivelurile pre-pandemie, deoarece volumele în al doilea trimestru al anului 2020. Spre comparație, volumele din anii 2018 și 2019 au fost de 62,1 milioane și, respectiv 65,1 milioane de unități.
Tarifele premium percepute de Apple ar putea fi unul dintre motivele principale pentru care compania resimte scăderea abruptă a vânzărilor într-un moment în care consumatorii își gestionează cu tot mai mare atenție bugetele. Un alt motiv pentru scăderea vânzărilor ar fi decizia cumpărătorilor de a-și amâna următoare achiziție, în anticiparea noii serii MacBook Air cu procesor M2.