Cartelele preplătite pierd în continuare teren în faţa abonamentelor

28.11.2017
Cartelele preplătite pierd în continuare teren în faţa abonamentelor

Numărul de abonamente la serviciile de telefonie mobilă şi-a menţinut tendinţa de creştere în prima jumătate a anului 2017, în detrimentul cartelelor preplătite active, potrivit unui comunicat emis marţi de Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM).

Tendinţa de creştere s-a observat încă din 2016 şi poate fi explicată prin diversificarea pachetelor şi a facilităţilor oferite de furnizori la încheierea unui contract pentru abonament, care de multe ori includ echipamente de nouă generaţie, la preţuri preferenţiale. Utilizatorii de telefonie mobilă din România au vorbit în medie în fiecare lună a perioadei analizate 4 ore şi 14 minute.

La jumătatea anului 2017, în România se întregistrau 22,2 milioane de cartele active de servicii de telefonie mobilă (în scădere cu 1,5% faţă de aceeaşi perioadă a anului 2016), dintre care 11,8 milioane (+7%) erau utilizatori pe bază de abonament şi 10,4 milioane (-10%) utilizatori pe bază de cartele preplătite active. La fel ca şi anul trecut, creşterea numărului total de abonamente este rezultatul utilizării în număr din ce în ce mai mare a acestui serviciu şi de către utilizatorii persoane fizice, ajungând-se astfel la 9 milioane de cartele SIM pe bază de abonament utilizate de persoanele fizice.

Uşoara scădere a numărului total de cartele SIM active s-a reflectat şi în evoluţia traficului total de voce (exclusiv roaming internaţional) efectuat de aceştia pe parcursul primului semestru din 2017, acesta înregistrând o scădere de 4% faţă de aceeaşi perioadă a anului 2016, până la 34,3 miliarde de minute. În funcţie de categoriile de trafic, doar traficul către alte reţele mobile a înregistrat o creştere, de aproape 12%, până la 11 miliarde de minute, celelalte categorii de trafic înregistrând scăderi în prima jumătate a acestui an: traficul în reţelele proprii de telefonie mobilă cu 11%, până la 20 miliarde de minute, traficul către reţele din afara României cu 6%, până la 1,9 miliarde minute, iar traficul către reţelele fixe cu 1%, până la 1,1 miliarde de minute.

Pe parcursul primului semestru al anului 2017 s-a accentuat scăderea numărului total de mesaje SMS, de 16% comparativ cu primul semestru din 2016, ajungând la 8 miliarde de mesaje, cel mai probabil ca urmare a utilizării tot mai intense a aplicaţiilor de tipul mesagerie instant. În medie, un utilizator activ a vorbit într-o lună 4 ore şi 14 minute şi a transmis 59 de mesaje SMS.

Utilizarea serviciilor de roaming internaţional s-a intensificat semnificativ în prima parte a anului 2017, în principal ca urmare a aplicării prevederilor regulamentului de roaming internaţional. Astfel, traficul de apeluri efectuate aproape s-a dublat, de la 222 milioane minute în primul semestru din 2016 până la 430 de milioane de minute în primul semestru din 2017 (+94%), traficul de apeluri primite a crescut cu 81%, până la 839 de milioane de minute, numărul de mesaje SMS a înregistrat o creştere de 31%, până la 87 de milioane de mesaje, cea mai importantă creştere fiind înregistrată de consumul de servicii de date în roaming, de 191%, până la 1,1 PB.

Gradul de utilizare a telefoniei fixe a continuat să scadă pe parcursul primului semestru al anului 2017, înregistrându-se scăderi atât la nivelul numărului de linii de acces (5%, până la 4,1 milioane), cât şi la nivelul traficului de voce. La data de 30 iunie 2017, rata de penetrare a telefoniei fixe la 100 de gospodării se situa la valoarea de 43%.

Traficul total de voce realizat prin intermediul reţelelor fixe s-a diminuat până la aproape 1,5 miliarde de minute în prima jumătate a anului 2017, în scădere anuală cu aproximativ 15%. Toate categoriile de trafic de voce au înregistrat scăderi: traficul către reţele publice fixe a scăzut cu 18% până la 0,9 miliarde de minute, traficul către reţele publice mobile s-a diminuat cu 5% până la valoarea de 0,4 miliarde de minute, iar traficul către reţele din afara României s-a redus cu 21%, până la 0,1 miliarde de minute.

Media lunară a traficului de la o linie fixă a continuat să scadă, ajungând la 1 oră, mai puţin cu 7 minute faţă de valoarea medie din primul semestru al anului 2016, iar un apel a avut o durată medie de 3 minute şi 2 secunde.

Raportul de date statistice privind piaţa de comunicaţii electronice din România pentru prima jumătate a anului 2017 este realizat de ANCOM pe baza datelor statistice raportate semestrial de furnizorii care au obligaţia de a transmite către ANCOM valorile indicatorilor corespunzători categoriilor de servicii.

Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) reglementează o piaţă de peste 4 miliarde de euro.

Urmărește Go4IT.ro pe Google News
Adrian Popa
Adrian Popa
Adrian Popa este coordonator al site-urilor Go4it.ro și Go4games.ro. Are 17 ani de experiență în presa centrală și a debutat ca jurnalist specializat pe economie/piețe financiare. Înainte de a ajunge la Grupul de presă Gândul, Adrian a fost redactor-șef la Mediafax.ro și Gandul.ro (fostul ... citește mai mult