Cererea pentru automobile electrice şi smartphone-uri a făcut ca preţul acestui element să crească cu 120%

19.12.2017
Cererea pentru automobile electrice şi smartphone-uri a făcut ca preţul acestui element să crească cu 120%

Cobaltul, un element cheie pentru producerea bateriilor litiu – ion care echipează de la automobile electrice la telefoane mobile, a fost în acest an vedeta burselor de mărfuri, cu o creştere de 120% într-o perioadă în care indicele Bloomberg Commodity a scăzut cu 4%.

Alte mărfuri al căror preţ a crescut sunt paladiul (51%), cheresteaua (37%), litiul (29%), cuprul (22%), aluminiul (19%), nichelul (12%), aurul (9%), petrolul (8%) şi bumbacul (7%).

Bloomberg Commodity Index a scăzut cu 4%, preţul cafelei columbiene a scăzut cu 12% iar al zahărului cu 30%, transmite Mediafax.

Piaţa cobatului a avut anul trecut o piaţă în valoare de 4 miliarde de dolari, iar în acest an s-a dublat, în condiţiile în care şi traderii, dar şi companiile mizează pe o trecere masivă a consumatorilor la automobile electrice. Până în 2026 cererea pentru baterii litiu – ion va creşte, conform estimărilor, de şase sau şapte ori, conform Benchmark Mineral Intelligence. Această creştere va duce la o majorare a preţurilor materiilor prime folosite la producerea bateriilor peste retul bunurilor tranzacţionate la bursele de mărfuri.

Foto: Wikimedia

Traderii se tem, în acelaşi timp, că piaţa se va confrunta cu o penurie, în condiţiile în care două treimi din livrările mondiale de cobalt vin din Republica Democrată Congo, afectată de instabilitate politică dar şi de acuzaţiile de folosire a copiilor la muncă în mine. Drept urmare companiile miniere sunt pe cale să părăsească ţara şi să investească în alte ţări furnizoare, cum sunt Canada şi Australia.

Companiile auto caută, în acelaşi timp, să îşi asigure contracte pe termen lung, la preţuri favorabile, după ce preţul tonei de cobalt s-a dublat, la 72.000 de dolari/tonă.
 

Urmărește Go4IT.ro pe Google News
Adrian Popa
Adrian Popa
Adrian Popa este coordonator al site-urilor Go4it.ro și Go4games.ro. Are 17 ani de experiență în presa centrală și a debutat ca jurnalist specializat pe economie/piețe financiare. Înainte de a ajunge la Grupul de presă Gândul, Adrian a fost redactor-șef la Mediafax.ro și Gandul.ro (fostul ... citește mai mult