Comisia Europeană a realizat o Declarație de Obiecții referitoare la modul în care Apple operează Apple Pay în Uniunea Europeană. Raportul Comisiei spune că Apple abuzează de poziția sa dominantă în domeniul portofelelor digitale de pe sistemul de operare iOS și că recomandă companiei să ofere acces și altor dezvoltatori să poată accesa software-ul și hardware-ul necesar pentru a oferi alternative la Apple Pay.
Declarația nu are rol decizional, fiind necesară o anchetă amănunțită pentru a declara acțiunile Apple drept concurență neloială, însă este un prim pas în această direcție. În ciuda acestei declarații, Comisia Europeană spune că investigația nu va fi afectată de observațiile făcute în prezent, totul urmând a fi analizat obiectiv:
„Comisia nu este de acord cu decizia Apple de a preveni aplicații de portofele mobile să acceseze hardware-ul și software-ul necesar (NFC) pe dispozitivele sale pentru a-și consolida propria soluție, Apple Pay. Declarația de Obiecții nu este de acord cu accesul limitat la NFC pentru dezvoltatorii de portofele mobile pentru plăți în magazine.”
Apple va avea ocazia să răspundă la Declarația Comisiei Europene într-o manieră oficială în curând.
Aceasta nu este prima dată când Apple este acuzată de concurență neloială în Uniunea Europeană. Dacă se va stabili că Apple blochează concurența pe platforma sa, în cazul în care compania refuză să se supună legislației UE și să deschidă accesul la NFC pentru alți dezvoltatori, ar putea primi o amendă de 10% din încasările anuale globale. La următoarea abatere, amenda ar putea urca la 20%, în timp ce Comisia Europeană ar putea bloca vânzarea de dispozitive și servicii neconforme ale companiei pe teritoriul Uniunii Europene, parțial sau complet.
De curând UE a adoptat două legi importante pentru a limita puterea companiilor de tehnologie pe teritoriul său. Digital Services Act forțează companiile să modereze mai bine conținutul de pe platformele pe care le dețin, în special conținutul dăunător, în timp ce Digital Markets Act dorește să încurajeze concurența companiilor mai mici în raport cu cele mai mari. Aceasta, din urmă va obliga companiile mari să își deschidă serviciile de mesagerie precum WhatsApp, Messenger sau iMessage, pentru a putea comunica cu alte platforme sau aplicații ale altor dezvoltatori. De asemenea, browser-ele, asistenții virtuali și motoarele de căutare vor trebui să fie ușor de configurat în funcțiile de preferințele utilizatorilor.
sursa: The Verge