Companiile care vor pune angajaţii pe primul loc vor avea de câştigat în noua economie digitală, potrivit studiului global realizat de Accenture care prezintă tendinţele în materie de tehnologie pentru anul 2016. Odată cu avântul tehnologic care accelerează cu o viteză fără precedent – influenţând semnificativ forţa de muncă – organizaţiile care îşi susţin angajaţii, partenerii şi consumatorii finali cu noi abilităţi, pot profita din plin de avantajele aduse de inovaţii. Dacă reuşesc să facă acest lucru, companiile vor putea dezvolta produse şi servicii revoluţionare.
Cercetarea derulată de Accenture în rândul a peste 3.100 de directori generali şi de IT din companii prezente la nivel global scoate la iveală faptul că 33% din economia globală este deja influenţată de digitalizare. În plus, 86% dintre respondenţii studiului se aşteaptă ca tehnologia să se schimbe în următorii trei ani cu o viteză fără precedent.
Studiul Accenture subliniază, de asemenea, modul în care schimbările tehnologice pot copleşi organizaţiile, acestea experimentând aşa-numitul „şoc cultural digital” în ceea ce priveşte menţinerea unui ritm care poate avea un impact direct asupra competitivităţii lor pe piaţă. Soluţia ar fi orientarea către angajaţi, strategie ce le va permite să creeze noi modele de business care să susţină revoluţia digitală.
Studiul a evidenţiat şi cinci tendinţe în materie de tehnologie ce au la bază principiul „oamenii sunt prioritari”:
Potrivit companiei, automatizarea inteligentă este una dintre cele cinci tendinţe în materie de tehnologie alimentate de principiul „oamenii sunt prioritari”, esenţiale pentru succesul organizaţiilor în economia digitală. Astfel, liderii adoptă automatizarea susţinută de inteligenţa artificială, robotică şi de realitatea augmentată, pentru a schimba fundamental modul de funcţionare a companiilor pe care le conduc şi pentru a creşte eficienţa relaţiei dintre oameni şi computere. Circa 70% dintre respondenţii care au participat la studiul Accenture au declarat că au crescut investiţiile legate de automatizarea inteligentă comparativ cu anii anteriori, iar 55% au spus că plănuiesc să utilizeze la o scară mai largă soluţii integrate de automatizare inteligentă, precum IPsoft Amelia.
Forţă de muncă adaptabilă este o altă tendinţă. Companiile pot crea medii de lucru flexibile utilizând tehnologia în transformarea forţei de muncă. Astfel, acestea pot satisface cerinţele digitale dinamice. Avantajul competitiv oferit de această strategie este sugerat şi de răspunsurile participanţilor la studiu care poziţionează „expertiza aprofundată pentru sarcinile specializate” abia pe locul cinci în topul celor mai importante caracteristici cerute angajaţilor pentru a fi eficienţi într-un mediu digital. Alte calităţi, precum „abilitatea de a învăţa rapid” sau “abilitatea de a se adapta rapid” s-au clasat pe poziţii superioare în top.
Utilizarea modelelor de business bazate pe platforme este, de asemenea, foarte importantă. Liderii din diverse industrii folosesc puterea tehnologiei prin dezvoltarea modelelor de business bazate pe platforme pentru a profita de noi oportunităţi de creştere, lucru care duce la producerea celei mai mari schimbări în mediul macroeconomic global de la Revoluţia Industrială.
Această afirmaţie este susţinută de 81% dintre respondenţii studiului Accenture care sunt de acord că modelele de business bazate pe platforme vor deveni o parte centrală în strategia de dezvoltare a organizaţiilor lor în următorii trei ani.
Anticiparea perturbărilor de pe piaţă este cea de-a patra tendinţă relevată de studiul Accenture. Ecosistemele digitale aflate într-o dezvoltare rapidă vor sta la baza următorului val de perturbări, ducând la depăşirea graniţelor pieţelor şi industriilor. Liderii vizionari pot anticipa traiectoriile ecosistemelor pentru a obţine un avantaj competitiv. Companiile se confruntă în mod „semnificativ” sau „moderat” cu aceste perturbări, 81% dintre respondenţii studiului indicând faptul că le-au observat deja în industriile în care activează.
Câştigarea încrederii la nivel digital se alătură celorlalte tendinţe. Încrederea este piatra de temelie în economia digitală, spun 83% dintre respondenţii intervievaţi. Pentru a câştiga încrederea indivizilor, a ecosistemelor şi a factorilor de decizie în noul mediu, companiile trebuie să îşi îndrepte atenţia către etica digitală şi să o transforme într-o strategie centrală. Doar securitatea crescută nu va mai fi de ajuns.