Un studiu despre utilizarea aplicaţiilor care blochează apariţia reclamelor analizează numărul de persoane care instalează un astfel de program, dar şi motivele ce au stat la baza acestei decizii. Studiul s-a desfăşurat pe 80 dintre site-urile cu cel mai mare trafic din România (conform SATI).
Majoritatea utilizatorilor de internet au o reacţie adversă faţă de anumite tipuri de reclamă online, în special din cauza caracterului agresiv al acestora.
Publicul nu este deranjat neapărat de conţinutul reclamei, ci de faptul că activitatea desfăşurată la momentul respectiv le este brusc întreruptă. Acesta este principalul motiv pentru care românii îşi instalează un astfel de program, 85% dintre cei care au instalat programe de blocare a reclamelor având acest motiv.
A doua cauză ce încurajează românii să achiziţioneze un Ad Blocker este reprezentat de vizionarea filmelor online, deşi, conform studiului, site-urile de acest tip, care funcţionează legal, nu afişează publicitate.
Activităţile cele mai afectate de reclamele online sunt cititul ştirilor, vizionarea filmelor sau serialelor online şi ascultarea muzicii. Conform studiului, cel mai iritant tip de reclamă este „floating”, respins de 95% dintre respondenţi.
77% dintre cei care folosesc programe de blocare a reclamelor le-au instalat singuri (mai ales bărbaţii), circa 25% instalându-le în ultimele 6 luni. Aproape jumătate dintre cei ce nu au instalat un program de tip Ad-blocker afirmă că intenţionează să instaleze o astfel de aplicaţie în următoarele 3 luni.
43% dintre cei care nu au încă un ad-blocker ştiu de existenţa acestor tipuri de programe, iar 18% dintre cei care nu au încă un adblocker au răspuns afirmativ când au fost întrebaţi dacă îşi vor instala un astfel de program, potrivit studiului.
În acelaşi studiu mai este menţionat faptul că site-urile pe care se înregistrează cel mai mare procent de utilizare de adblockere sunt din categoriile Sport (21,8% dintre vizitatori au adblocker instalat), Programe şi ghiduri (19,9%), Ştiri generale (18,2%) şi Economic & financiar (16,4%), la polul opus aflându-se categoriile Hobby & Familie şi Copii, care înregistrează cel mai mic procent de vizitatori cu adblocker instalat (7,2%).
Unul din şase utilizatori de internet consideră că reclamele pe care le văd în mediul online îi ajută în alegerea produselor, a mărcilor sau a ofertelor, o pondere mai ridicată a favorabilităţii regăsindu-se în rândul femeilor. Cele mai utile reclame sunt considerate cele de pe site-uri de artă şi cultură sau educaţie şi formare profesională, iar de cealaltă parte cea mai scăzută utilitate este atribuită reclamelor de pe site-urile de lifestyle.
Conform studiului, procentul exact al utilizatorilor de programe de tip ad-block pe principalele site-uri locale este de 13,9% din totalul vizitatorilor.
Intenţia de utilizare în viitor a unor programe de tip ad block este foarte ridicată, 96% dintre cei care au instalat un program de acest tip declarând că vor continua să îl folosească, iar aproximativ jumătate dintre cei ce nu au instalat un program de tip Ad-blocker afirmă că intenţionează să îşi instaleze o astfel de aplicaţie în următoarele 3 luni.
Studiul a fost realizat de specialişti în digital media, research şi tehnologie, în cadrul unui proiect care a durat aproape 6 luni.
La propunerea IAB România, specialiştii companiilor TailWind România (operator al Project Agora) şi Quantix, utilizând cele mai noi tehnologii existente în faţa unui fenomen relativ nou (creşterea ad-blocking-ului), au derulat acest studiu în trei faze distincte: măsurarea efectivă a gradului de utilizare a programelor de blocare a publicităţii pe site-urile membre ale IAB România, utilizând tehnologia PageFair; culegerea de răspunsuri într-un chestionar adresat atât celor care au instalat un program de blocare a publicitaţii online, cât şi celor care nu utilizeaza aceste programe; corelarea datelor şi interpretarea acestora.