Facebook pregătește extinderea platformei sale de socializare în lumea VR, noul Metavers Facebook invitând utilizatorii să interacționeze în spațiul virtual folosind căști care simulează contactul real.
Pe cât de ambițios, pe atât de important pentru evoluția platformei de socializare și supraviețuirea Facebook pe termen lung, proiectul a înghițit deja aproximativ 50 milioane dolari, trimiși pentru finanțarea unor companii non-profit care vor contribui la construirea noului metavers. Lista specialiștilor atrași în acest proiect cuprinde deja Epic Games și Roblox Corp. Nu este foarte clar de ce are Facebook nevoie de 10 mii de oameni din țările UE, dar putem presupune că este aceștia vor lucra la construirea diverselor lumi virtuale în care utilizatorii Facebook vor fi invitați să socializeze. În plus, termenul de cinci înaintat pentru concretizarea proiectului arată că suntem încă departe de stadiile de testare beta, și cu atât mai puțin de un anunț oficial de lansare.
Concret, Metaversul Facebook este gândit ca o evoluție naturală a platformei de socializare, un nou univers de realitate virtuală menit să simuleze interacțiunea directă între persoane aflate la distanță, la fel ca pe platforma de socializare, dar nu prin text sau imagine, ci prin recrearea realității cu ajutorul căștilor VR.
Cu siguranță, cei care au participa la trendul ochelarilor 3D cumpărând televizoare și echipamente costisitoare la începutul deceniului trecut știu deja cum s-a sfârșit această modă. Confruntați cu perspectiva de a purta pe față un accesoriu dedicat pentru accesul la conținutul respectiv, majoritatea entuziaștilor au renunțat în cele din urmă la vizionarea de filme 3D și jocurile 3D care promiteau să-i transpună cu totul în acțiune, preferând experiența banală dar mult mai practică obținută cu ecranele 2D. Rezultate similare au fost obținute și de producătorii de accesorii VR, care în ciuda tuturor eforturilor au rămas într-un segment de nișă, fiind căutate îndeosebi de profesioniști care au nevoie de experiența VR la locul de muncă, respectiv entuziaști cu buget pe măsură care doresc să încerce ceva nou. De ce crede Facebook că poate reinventa roata recreând în VR creația care i-a adus faima internațională? Putem doar presupune că din lipsă de alte idei mai bune.
Facebook descrie această mișcare ca pe un ”vot de încredere” în sectorul european de tehnologie, în condițiile în care oficialii UE sunt cunoscuți pentru neîncrederea generală față de business-ul companiei americane. Desigur, Europa oferă o bază de utilizatori foarte numeroasă, dar mai ales cu educație de top în multe domenii de avangardă, printre care și VR.
Potrivit șefului Facebook, Mark Zuckerberg, ”Metaversul are potențialul de a debloca accesul la oportunități inovative, sociale și economice. Cetățenii europeni pentru care oferim locurile de muncă vor dezvolta acest concept chiar de la început”, a postat Facebook pe blogul companiei, adăugând că investiția în Europa este sprijinită de mult avantaje, precum accesul la o piață largă, universități de primă clasă și forță de muncă talentată.