Studiile efectuate recent arată că în aşa numita „gig economy” discriminarea înfloreşte. Termenul este folosit pentru piaţa „muncii la comandă”, în care oamenii sunt angajaţi pentru proiecte punctuale sau pe perioade determinate de timp. Practic, se poate traduce şi prin expresia „să munceşti oricând şi de oriunde” sau ca o piaţă online în care cererea pentru anumite aptitudini se întâlneşte cu oferta.
O cercetare recentă realizată de MIT arată că pe site-urile pe care profesioniştii caută proiecte, precum TaskRabbit sau Fiverr, persoanele de culoare primesc punctaje mai slabe decât albii, iar în cazul femeilor mulţi oameni nici măcar nu se obosesc să lase un punctaj după ce au apelat la serviciile lor.
Acelaşi lucru se întâmplă şi în servicii precum Uber, Lyft sau Airbnb. Şoferii de culoare primesc un rating mai slab, la fel şi gazdele de pe platforma de home-sharing.
Pe TaskRabbit, de exemplu, s-a observat că bărbaţii de culoare şi femeile albe obţin punctaje mai mici, iar asiaticii şi femeile de culoare se bucură de evaluări mai bune.
„Gig economy” este văzută ca fiind viitorul economiei
Potrivit unor date oferite de Microsoft, tinerii cred că în viitor programul de lucru de la 9 la 5 va dispărea, iar oamenii vor deţine branduri personale şi aptitudini pe care le vor vinde. Pentru a avea succes în economia de tip „gig”, specialiştii Microsoft spun că oamenilor nu trebuie să le fie teamă să subţieze linia dintre muncă şi distracţie, ei trebuie să conştientizeze că cea mai importantă calitate pe care o au este creativitatea şi că trebuie să fie pregătiţi să înveţe lucruri noi.
Până în 2022, 46% dintre oamenii de HR se aşteaptă ca 20% din forţa de muncă de la companiile pentru care lucrează să fie compusă din angajaţi temporar, iar doi din cinci oameni sunt convinşi că în viitor nu va mai exista un program de lucru bine stabilit, conform datelor Microsoft.
Toate aceste schimbări în societate sunt determinate de tinerii care au crescut înconjuraţi de tehnologie. Un sondaj realizat în 2014 de Telefonica arăta că 92% dintre tinerii din Europa Centrală şi de Est cred că tehnologia i-a ajutat să-şi găsească mai uşor un loc de muncă.