Companiile Uber și Lyft trebuie să considere șoferii ca fiind angajați, nu freelanceri sau parteneri, a decis un judecător din statul american California.
Decizia, luată de judecătorul Ethan Schulman de la Curtea Superioară din San Francisco, nu este definitivă.
Statutul acestor oameni este unul controversat. În noua „gig economy”, firmele precum Uber îi consideră parteneri care lucreză după propriile reguli, folosind platformele lor. Critici spun, însă, că aceste persoane nu au protecție, în cazul în care se îmbolnăvesc, de exemplu.
Citește și: Uber Comfort este noua opțiune Uber pentru curse doar cu șoferi care au un rating foarte bun
Potrivit Comisiei Europene, „gig work” sau „freelance online” se referă la persoanele care desfășoară activități independente de la distanță pentru clienții descoperiți prin intermediul platformelor de muncă online, în proiecte care variază de la activități repetate, de introducere a datelor, până la dezvoltarea de software specializată și muncă creativă.
Judecătorul din San Francisco a luat decizia în contextul în care noi reguli introduse la 1 ianuarie 2020 în California le oferă angajaților acestor companii dreptul la concediu, inclusiv medical.
Un purtător de cuvânt al Uber a declarat, pentru BBC, că „majoritatea vastă” a șoferilor care folosesc platforma sa doresc să lucreze independent. Lyft a anunțat, de asemenea, că șoferii care utilizează aplicația sa nu doresc să fie angajați.
Pe de altă parte, Mike Feuer, reprezentantul legal al Los Angeles City, a declarat că decizia judecătorului este o „victorie de răsunet” pentru șoferii Uber și Lyft.