Numărul de abonamente de telefonie mobilă a crescut la 11,5 milioane, depăşind pentru prima dată numărul de cartele preplătite active, 11,4 milioane, la sfârşitul anului 2016, potrivit unui comunicat publicat miercuri de ANCOM.
La sfârşitul anului 2016, în România erau 22,9 milioane de utilizatori activi de servicii de telefonie mobilă (în scădere cu 1% faţă de sfârşitul anului 2015), dintre care 11,5 milioane (+8%) erau utilizatori pe bază de abonament şi 11,4 milioane (-9%) utilizatori pe bază de cartele preplătite active. Creşterea numărului de abonamente se datorează, în principal, utilizatorilor persoane fizice care preferă acest tip de acces la serviciile de telefonie mobilă, numărul acestora înregistrând o creştere cu +11% în anul 2016, până la 8,6 milioane, potrivit Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM).
Utilizatorii de telefonie din România au vorbit în medie în fiecare lună a anului 2016 câte o oră şi 4 minute prin intermediul reţelelor fixe şi de patru ori mai mult prin intermediul reţelelor mobile (4 ore şi 17 minute). Deşi, în continuare, un apel efectuat de pe telefonul fix (3 minute şi 4 secunde) durează, în medie, mai mult decât unul de pe mobil (2 minute şi 37 de secunde), diferenţa dintre cele două categorii de trafic se micşorează de la an la an.
Rata de penetrare la nivelul populaţiei a cartelelor SIM active pentru serviciile de telefonie mobilă a ajuns la 116% la finalul anului 2016.
Deşi numărul total de utilizatori activi ai acestui serviciu a scăzut uşor, traficul total de voce (exclusiv roaming internaţional) efectuat de aceştia a crescut cu +2% în anul 2016 faţă de anul 2015, până la aproape 70,6 miliarde de minute. Doar traficul în reţelele mobile proprii a înregistrat o scădere de -10%, până la 44 miliarde de minute, celelalte categorii de trafic înregistrând creşteri în anul 2016: traficul către alte reţele de telefonie mobilă +36%, până la 20,3 miliarde minute, traficul către reţele din afara României +10%, până la 4,1 miliarde minute şi, respectiv, traficul către reţelele fixe +4%, până la 2,3 miliarde minute.
Numărul total de mesaje SMS a scăzut în anul 2016 cu -10%, până la 18 miliarde de mesaje, cel mai probabil ca urmare a utilizării tot mai intense a altor mijloace de transmitere a mesajelor instant. Majoritatea traficului de voce (60%) este realizat de utilizatorii pe bază de abonament, însă în cazul mesajelor SMS majoritatea traficului (52%) este realizat de cei care deţin cartele preplătite active.
Durata medie a unui apel realizat prin intermediul reţelelor publice mobile (exclusiv roaming internaţional) a crescut în anul 2016 la 2 minute şi 37 de secunde, iar traficul de voce efectuat de un utilizator activ într-o lună a fost în medie de 4 ore şi 17 minute, cu 4 minute mai mult decât în anul 2015. Totodată, un utilizator a transmis, în medie, 67 de mesaje SMS într-o lună.
În ceea ce priveşte serviciile de roaming internaţional, traficul de voce a continuat să înregistreze şi pe parcursul anului 2016 o creştere semnificativă, de +56%, până la 1,6 miliarde de minute (din care 0,5 miliarde reprezintă apelurile efectuate şi 1,1 miliarde apelurile primite), în timp ce traficul de mesaje SMS trimise în roaming a înregistrat o creştere anuală de +16%, până la 151 milioane de mesaje. Cea mai mare creştere a fost înregistrată de serviciile de date utilizate în roaming, de +59%, până la 967 TB în 2016, de la 607 TB în 2015.
Gradul de utilizare a telefoniei fixe a continuat să scadă pe parcursul anului 2016, înregistrându-se scăderi atât la nivelul numărului de linii de acces (-4%, până la 4,1 milioane), cât şi la nivelul traficului de voce. La 31 decembrie 2016, rata de penetrare a telefoniei fixe la 100 de gospodării înregistra valoarea de 44%.
Traficul total de voce realizat prin intermediul reţelelor fixe s-a diminuat până la 3,2 miliarde de minute în anul 2016, în scădere anuală cu -15%. Toate categoriile de trafic de voce au înregistrat scăderi: traficul către reţele publice fixe a scăzut cu -17% până la 2,1 miliarde de minute, traficul către reţele publice mobile s-a diminuat cu -9% până la valoarea de 0,9 miliarde de minute, iar traficul către reţele din afara României s-a redus cu -15%, până la 0,24 miliarde de minute.
Media lunară a traficului originat de la un post de abonat a continuat să scadă, ajungând la 1 oră şi 4 minute, mai puţin cu 8 minute faţă de valoarea medie din anul 2015, iar un apel a avut o durată medie de 3 minute şi 4 secunde.
Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) este instituţia care protejează interesele utilizatorilor de comunicaţii din România, prin promovarea concurenţei pe piaţa de comunicaţii, administrarea resurselor limitate, încurajarea investiţiilor eficiente în infrastructură şi a inovaţiei.