Fără a mai putea găsi o justificare în dificultățile cu aprovizionarea de semiconductoare piața smartphone își accelerează declinul de la 9% în trimestrul Q3-2022, consemnând cea mai proastă evoluție din anul 2014 și până acum.
Inițial, blocajul de anul a trecut apărut fost atribuit strict problemelor semnalate pe lanțurile de aprovizionare, din pricina măsurilor de carantină luate pentru gestionarea pandemiei COVID-19. Între timp, declinul a fost accelerat mai întâi de lipsa apetitului cumpărătorilor care „s-au aprovizionat” în perioada de pandemie cu dispozitive suficient de bune încât să nu necesite înlocuire imediată, iar apoi de temerile privind o nouă recesiune globală. Iar motivele pentru asta sunt cu duiumul, începând cu războiul de agresiune pornit de Rusia împotriva Ucrainei și până la criza imobiliară care se tot amplifică în China, amintind de experiențele similare avute de restul lumii după anul 2007.
Revenind la datele statistice, Apple este una dintre puținele companii ieșite, la limită, pe plus. Poziționat la foarte mică distanță, Samsung păstrează 22% din piața smartphone globală, urmat în top 5 de principalii jucători Apple, Xiaomi, Oppo și Vivo.
„Piața smartphone-urilor este foarte reactivă la cererea consumatorilor, iar furnizorii se adaptează rapid la condițiile dure de afaceri”. „Pentru majoritatea furnizorilor, prioritatea este reducerea riscului de acumulare a stocurilor, având în vedere deteriorarea cererii. Furnizorii au avut stocuri semnificative în iulie, dar vânzările s-au îmbunătățit treptat din septembrie datorită reducerilor și promoțiilor agresive.”
Astfel, vânzările smartphone au scăzut simțitor la nivel global, în medie cu 9% pentru trimestrul Q3-2022. În realitate, lipsiți de acces privilegiat la furnizorii de componente și resurse financiare pentru promovare agresivă, unii producători au fost afectați chiar mai mult decât, spre exemplu, Apple.
Cât despre perioada imediat următoare, evoluția este puternic dependentă de condițiile economice globale, puternic influențate de factori politici precum războiul din Ucraina. Astfel, în lipsa unor vești cu adevărat pozitive de pe „frontul” european, șansele ca declinul actual al vânzărilor să se transforme într-o letargie prelungită sunt tot mai mari.