Google a aşteptat ca sistemul de operare Android să domine autoritar lumea înainte de a se aventura pe piaţa de smartphone-uri cu terminale sub brand propriu. Această
cotă de piaţă masivă pe care o are Android a fost construită în mulţi ani cu ajutorul partenerilor Google, precum Samsung, HTC sau LG, companii care au investit zeci de miliarde de dolari în cercetare, dezvoltare şi marketing. Prin lansarea gamei Pixel, gigantul software tocmai i-a lăsat pe camarazii săi în offside. „Vă mulţumesc pentru că aţi făcut din Android o forţă, dar acum suntem fiecare pe cont propriu”, pare să le fi zis Google.
Noile telefoane Pixel dispun de
caracteristici exclusive, care le face mai atractive pentru clienţi şi la care partenerii companiei nu au acces. Este vorba de stocare nelimitată pentru imagini şi clipuri video, la calitate originală, în Google Photos, aplicaţia Pixel Camera sau serviciul
Google Assistant. Mulţi dintre producătorii de smartphone-uri cu Android se simt trădaţi de către Google în acest moment. Ar putea folosi celălalt Android, AOSP (Android Open Source Project), aşa cum fac mulţi producători asiatici, dar în acest caz nu pot preinstala magazinul virtual de aplicaţii Play Store pe dispozitive.
Samsung, de exemplu, nu a stat prea mult să-şi plângă de milă şi a cumpărat Viv Labs, o companie care va ajuta gigantul sud-coreean să îşi dezvolte propriul produs rival pentru asistenţii vocali inteligenţi Google Assistant, Amazon Alexa şi Siri. Viv Labs este firma fondată de către cei care au dezvoltat Siri. Însă, Samsung are miliardele de dolari necesare pentru a-şi acoperi lipsurile, agravate acum de decizia Google de a concura direct pe piaţa hardware cu proprii parteneri. Pentru alte companii care produc dispozitive cu sistem de operare Android OHA (Open Headset Alliance, organizaţie condusă de Google) situaţia este, însă, dificilă. HTC, Motorola, LG sau Sony au dificultăţi financiare şi sunt la categoria „Alţii” când vine vorba de cota de piaţă globală pe smartphone-uri. Astfel, nu îşi permit să facă achiziţii în stânga şi în dreapta, care să le permită să rămână competitive.
Lansarea gamei Pixel reprezintă punctul culminant în „războiul dintre aliaţi”, purtat pe ascuns de Google şi partenerii săi şi care mocneşte de multă vreme. Mulţi producători de smartphone-uri sunt exasperaţi de mulţi ani de limitările (în special cele care ţin de personalizare) pe care Google le impune pentru a putea folosi Android şi de
cantitatea mare de aplicaţii preinstalate „made by Google” pe care trebuie să le includă pe telefoanele produse. Astfel, s-a ajuns ca între producătorii de smartphone-uri şi Google/Android există o relaţie de „dragoste şi ură”. Poate nu aţi sesizat, dar foarte puţini producători mari scot în faţă faptul că telefoanele lor rulează Android. Preferă să se concentreze pe beneficiile oferite de propriile skin-uri proprietare, precum TouchWiz sau HTC Sense. Sistemul de operare dezvoltat de Google este prea popular pentru a nu-l folosi, deşi mulţi şi-ar dori să existe alternative viabile. Unii au încercat să producă dispozitive atractive cu sistem de operare Windows Phone, dar lipsa de angajament şi viziune de care a dat dovadă Microsoft i-a făcut să renunţe.
Momentul Pixel ar putea aduce, însă, şi lucruri bune pe piaţa de smartphone-uri. Într-o lume dominată de Android, asupra căruia Google a preluat acum controlul aproape total printr-un fel de „puci”, şi iOS, s-ar putea investi din nou serios în sisteme de operare alternative. Nimeni nu îşi doreşte o piaţă cu doar câţiva jucători mari, atât pe segmentul software, cât şi hardware, deoarece inovaţia şi calitatea au de suferit. Acesta ar putea fi şi momentul ideal pentru ca Microsoft să investească serios în promovarea Windows 10 Mobile, care a devenit brusc mult mai atractiv pentru producătorii de dispozitive mobile. Iar Samsung ar trebui să facă acelaşi lucru cu Tizen, sistem de operare pe care deja şi
alţi producători mari îl privesc ca pe o alternativă la Android.
În cazul în care gama Pixel devine un succes şi nu li se dă din nou o şansă sistemelor de operare mobile mai mici, vom ajunge să avem o piaţă de smartphone-uri dominată de doar trei jucători: Apple, Google şi Samsung (cât îşi va mai permite să investească masiv).